دانشمندان درباره خطر انقراض قريب الوقوع در اقيانوس ها هشدار دادند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۰ بازدید

تهران - نتايج يك پژوهش كه روز سه شنبه منتشر شد حاكي است كه حيات در اقيانوس ها به دليل تهديد ناشي از تغييرات آب و هوايي و صيد بيش از حد آبزیان ، با خطر قريب الوقوع موج گسترده انقراض رو به رو است.

31/3/1390

به گزارش رويترز از اسلو ، تحقيق انجام شده توسط «برنامه بين المللي وضعيت اقيانوس ها» (IPSO) بيانگر اين مساله است كه زمان براي مقابله با مخاطراتي از قبيل فروپاشي صخره هاي مرجاني يا گسترش حوزه هاي داراي سطح پايين اكسيژن موسوم به «مناطق مرده» در اقيانوس ها، ‌در حال از دست رفتن است.
اين مطالعه كه 27 كارشناس در تهيه آن دخيل بوده و قرار است نتايج آن در اختيار سازمان ملل متحد قرار گيرد، حاكي است:' اكنون با خطر از دست دادن گونه هاي دريايي و كل زيست بوم هاي دريايي از قبيل صخره هاي مرجاني در مدت يك نسل رو به رو هستيم. '
اين گزارش مي افزايد: در صورتي كه هم اكنون اقدامات مناسبي انجام نشود، پيامدهاي فعاليت هاي ما مي تواند منجر به انقراض قابل ملاحظه جهاني بعدي در اقيانوس ها شود. اين پيامدها ناشي از تاثيرات تغييرات آب و هوايي ، بهره برداري بيش از حد از اقيانوس ها ،‌ آلودگي و نابودي سكونتگاههاي دريايي است.
دانشمندان پنج مورد انقراض گسترده را در مدت 600 ميليون سال گذشته فهرست مي كنند كه آخرين مورد آن مربوط به 65 ميليون سال پيش است كه دايناسورها ظاهرا بر اثر اصابت يك سيارك به زمين منقرض شدند.
الكس راجرز مدير علمي «برنامه بين المللي وضعيت اقيانوس ها» در اين ارتباط گفت: اين يافته ها حيرت آور و تكان دهنده است.
ماهي ها منبع اصلي تامين پروتئين براي يك پنجم جمعيت جهان هستند. درياها در چرخه اكسيژن در طبيعت نقش دارند و به جذب دي اكسيد كربن كه اصلي ترين گاز گلخانه اي ناشي از فعاليت هاي بشر است نيز كمك مي كنند

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید