بيش از 44 هزار تن انواع ماهي به خارج از كشور صادر شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

15/4/1390

قم - مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزیان سازمان شيلات كشور گفت: پارسال 44 هزار و 500 تن انواع ماهي به ارزش 160 ميليون دلار به خارج از كشور صادر شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی : ' عيسي گلشاهي ' روز چهارشنبه در حاشيه كارگاه آموزشي عمل آوري و كنترل كيفيت محصولات آبزیان در قم و در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا تصريح كرد: ماهيهاي توليدي ايران به كشورهاي حاشيه خليج فارس، عراق، آسياي جنوب شرقي، اروپا و استراليا صادر مي شود.
وي پيش بيني كرد: امسال بيش از 260 ميليون دلار انواع ماهي به خارج از كشور صادر شود.
گلشاهي با اشاره به اينكه سالانه بيش از 650 هزار تن ماهي در كشور توليد مي شود افزود: اين ماهيها شامل انواع ماهيهاي پرورشي گرمابي، سردابي، ميگو، ماهيهاي درياهاي شمال و جنوب ايران مي باشد.
وي در ادامه بيان داشت: مصرف سرانه ماهي بر اساس آمارهاي سال گذشته، 5/8 كيلوگرم به ازاي هر نفر در كشور است؛ در حاليكه اين آمار در جهان، 8/16 كيلوگرم به ازاي هر نفر مي باشد.
گلشاهي گفت: ميزان تقاضاي آبزیان در كشور نسبت به تقاضاي ديگر كشورها در جهان كمتر و همچنين ميزان آبزیانی كه در ايران توليد و توزيع مي شود نسبت به آمارهاي جهاني كمتر بوده كه اين دو عامل باعث شده مصرف سرانه ماهي در ايران نسبت به آمارهاي جهاني كمتر باشد.
به گفته وي، مصرف سالانه 13 كيلوگرم ماهي براي هر ايراني مي تواند مطلوب باشد.
گلشاهي در ادامه به فوايد مصرف ماهي اشاره كرد و افزود: پيشگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي، كاهش دردهاي بيماري آرتروز، پيشگيري و درمان پوكي استخوان و افزايش ضريب هوشي كودكان از فوايد مصرف ماهي است و همچنين سلنيوم موجود در آبزیان از جمله ميگو در طراوت و شادابي پوست و مو بسيار موثر است.
كارگاه دو روزه آموزشي عمل آوري و كنترل كيفيت محصولات آبزیان ، روز گذشته با حضور كارشناسان دامپزشكي، محيط زيست، سازمان جهاد كشاورزي استان قم، توليد و عرضه كنندگان ماهي اين استان در خانه معلم قم آغاز و عصر امروز به كار خود پايان مي دهد.
هدف از برگزاري اين كارگاه، بهبود كيفيت توليد، فرآوري و عرضه محصولات شيلات در استان قم اعلام شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید