90درصد از مزارع آبزي‌پروري استان مكانيزه‌ است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

16/4/1390

خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان : مدير امور شيلات و آبزيان سازمان جهادكشاورزي استان زنجان گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد از مزارع آبزي‌پروري استان مكانيزه ‌است.

محمود صيادبوراني در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، با بيان اين مطلب اظهار كرد: كاهش طول دوره آبزي‌پروري چندين سال است كه در دستور كار قرار گرفته است و با توجه به اين‌كه در سال‌هاي 82 و 83 بچه‌ماهي قزل‌آلا در طول 6 ماه از 5 گرم به 250گرم مي‌رسيد و اين امر صرفه اقتصادي نداشت، بنابراين از سال 85، استفاده از گونه‌هاي سريع‌الرشد در دستور كار قرار گرفته است.

وي با بيان اين‌كه براي رفع اين مشكل، تخم چشم‌زده ماهي قزل‌آلا (گونه فرانسوي) را وارد استان كرديم، افزود: اين‌گونه در مدت 6 ماه از 5 گرم به 600 گرم افزايش وزن مي‌يابد كه تقريباً 2 برابر ماهيان پرورش‌يافته در استان است.

مدير امور شيلات و آبزيان استان با تأكيد بر اين‌كه عمده پرورش‌دهندگان قزل‌آلا، كشاورزان هستند، تصريح كرد: با ورود گونه جديد ماهي قزل‌آلا، كشاورزان قادر خواهند بود چاه‌هاي آب را يك ماه زودتر غيرفعال كنند كه اين امر به‌نوبه خود موجب صرفه‌جويي در بخشي از هزينه‌ها مي‌شود.

وي همچنين در رابطه با به‌كارگيري انواع تجهيزات در راستاي افزايش توليد در واحد سطح، گفت: درصدد هستيم با ورود سيستم‌هاي پيشرفته دنيا به استان اقدام به بومي كردن اين تجهيزات كرده و اين سيستم‌ها را در اختيار پرورش‌دهندگان آبزيان جهت افزايش توليد در واحد سطح قرار دهيم.

صيادبوراني، دستگاه مخلوط‌كننده آب و اكسيژن را يكي از تجهيزات فوق عنوان كرد و افزود: استفاده از اين دستگاه موجب افزايش توليد تا چهار برابر ظرفيت اسمي مي‌شود.

وي با يادآوري اين‌كه دستگاه مخلوط‌كننده آب و اكسيژن، همه نيازهاي اكسيژن ماهي در طول پرورش را فراهم مي‌كند، عنوان كرد: اين دستگاه باعث مي‌شود ماهي با مصرف غذاي كم، گوشت زيادي توليد كرده و طول دوره پرورش ماهي از 6 ماه به 4.5 ماه كاهش يابد.

اين مقام مسوول، پمپ هواده را از ديگر تجهيزات مورد استفاده در راستاي افزايش توليد در واحد سطح عنوان كرد و گفت: اين دستگاه اختلاط آب با اكسيژن را افزايش مي‌دهد و به ازاي هر پمپ هواده در طول هر دوره، 500 كيلو توليد ماهي افزايش مي‌يابد.

وي همچنين با اشاره به دستگاه‌هاي نظافت‌كننده استخرها كه مانند جاروبرقي فضولات را از آب بيرون مي‌كشند، اظهار كرد: استفاده از همه اين تجهيزات از سال 82 به صورت آزمايشي آغاز شده و در حال حاضر 90 درصد مزارع آبزي‌پروري استان مكانيزه‌اند و لذا توليد ماهي از حدود 7 كيلوگرم در سال 82 به 15.3 كيلوگرم در واحد مترمربع در سال گذشته رسيده است.

بوراني خاطرنشان كرد: در سال گذشته حدود 12 ميليون قطعه بچه ماهي در استان توليد شده كه از اين تعداد 6 ميليون و 300 هزار قطعه مورد نياز استان بوده و مابقي صادر شده است.

وي در رابطه با تخصيص تسهيلات بانكي براي متقاضيان و فعالان آبزي‌پروري استان، اظهار كرد: خوشبختانه 18 ميليارد و 300 ميليون ريال تسهيلات بانكي ثابت و سرمايه در گردش براي متقاضيان و فعالان آبزي‌پروري استان در مرحله اول سال‌جاري اختصاص يافت كه اين مبلغ نسبت به سال قبل از رشد 200 درصدي برخوردار است.

مدير امور شيلات و آبزيان استان يادآور شد: با احداث و بهره‌برداري از اين مزارع، 546 تن به ظرفيت توليدي ماهيان سردآبي و گرم‌آبي و همچنين 40 هزار قطعه نيز بر توليد ماهيان زيستي استان افزوده خواهد شد.

دیدگاه خود را بیان کنید