رهاسازی بچه ماهیان خاویاری " قره برون " از سوی بخش خصوصی در گیلان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

رشت - خبرگزاری مهر: مدیرکل شیلات استان گیلان از رها سازی بچه ماهیان خاویاری " قره برون " از سوی بخش خصوصی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

حجت سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مزرعه تکثیر و پرورش ماهی خاویاری دریا خاویار تالش در روستای میانکوه این شهرستان و با حمایت شیلات استان اقدام به رهاساری 10 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری قره برون با وزن متوسط پنج گرم در مصب رودخانه کرگانرود و با هدف حفظ و بازسازی ذخایر این گونه ارزشمند کرده است.

وی اظهاردشت: این تعداد بچه ماهی خاویاری از 30 هزار قطعه لارو تاس ماهی ایران (قره برون ) در اوائل سال گذشته استحصال شده است.

مدیرکل شیلات گیلان گفت: حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان مستلزم همکاری و جدیت تمامی فعالان و تولیدکنندگان بخش شیلات بوده و در شرایط فعلی با انجام این کار کمک به حفظ و ماندگاری ذخایر ژنی ماهیان خاویاری می کند.

وی همچنین با بیان اینکه تعداد گونه های ماهیان خاویاری در دنیا 27 گونه و در دریای خزرشش گونه است، افزود: این ماهیان شامل جنس فیل ماهیان یک گونه و تاس ماهیان پنج گونه که چهار گونه آن در حوزه جنوبی دریای خزر و یک گونه به نام استرلیاد در رودخانه های اطراف دریای خزر مربوط به بخش شمالی است.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه ایران در گذشته از تولیدکنندگان مهم خاویار در جهان بوده است، یادآورشد: رشد ماهیان خاویاری در بسترهای آبی طبیعی رو به کاهش است و مقدار قابل ملاحظه ای که بتوان صید کرد در دسترس قرار ندارد.

دیدگاه خود را بیان کنید