ماهيان خاوياري شمال در معرض انقراض

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

جام جم آنلاين: رئيس مركز تحقيقات شيلات كشور گفت: ماهيان خاوياري شمال در معرض انقراض است و بايد نسبت به احياي آن تلاش شود.

عباسعلي مطلبي در گفتگو با مهر، با اشاره به بهاي زياد خاويار در دنيا گفت: در حفظ ذخاير نيز برنامه‌هايي تحت اجرا داريم.

وي اظهار كرد: در شمال ماهيان خاوياري در معرض انقراض است و شاه بيت و كار ويژه ما ايجاد بانك ژن ماهيان خاوياري است كه اين بانك از مهم‌ترين بانك‌هاي ژن است.

مطلبي ادامه داد: اين پروژه‌ها در حال اجرا است و برخي از آنها آماده است و اميدواريم كه دهه فجر امسال بانك ژن جامع ماهيان خاوياري كشور را بهره برداري كنيم.

وي افزود: طرح بعدي بانك ژن ماهيان استخواني درياي خزر مثل ماهي سفيد است.

مطلبي در ادامه گفت: جداي از برنامه‌هاي ذكر شده، دو برنامه نيز با دفتر بين‌المللي حوزه خزر در حال اجرا هستيم كه يكي احياء ماهيان درياي خزر است و ديگري بحث ماهيان خاوياري است.

وي افزود: در ماهيان خاوياري يكي بحث انتقال به خارج براي پرورش ماهيان خاوياري در استخر‌ها و توليد خاويار پرورشي مطرح است و چه بسا در مورد ماهي سفيد و ماهي آزاد هم اين طرح انجام شود.

رئيس مركز تحقيقات شيلات با اشاره به ماهي كلونه و ماهي سفيد دريا گفت: بايد مطالعه لازم را داشته باشيم تا اين گونه‌هاي با ارزش را در قالب پرورش در قفس انجام دهيم و كار ترويجي در بعضي استانها شروع شده است.

رئيس موسسه تحقيقات شيلات كشور گفت: برنامه ريزي شده است تا در رابطه با ماهي آزاد هم اينكار انجام شود.

وي ادامه داد: در زمينه بهداشت محيط آبزيان نيز ماهياني هستند كه بسيار حساسند و پروژه‌هايي تعريف شده است كه بيماريهاي ماهيان و آفت‌هاي آنان شناسايي شود.

مطلبي گفت: تحقيقات گسترده‌اي را با سازمان دامپزشكي در حال انجام هستيم و بحث گسترده‌اي هم با همكاري سازمان محيط زيست در حال انجام هستيم.

دیدگاه خود را بیان کنید