عدم اختصاص اعتبارات ملي به پژوهشكده اكولوژي خليج فارس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۹ بازدید

خبرگزاري فارس: مدير برنامه و بودجه سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت: بنابر مصوبه‌اي بايد 15 ميليارد ريال به توسعه پژوهشكده اكولوژي خليج فارس اختصاص يابد كه با وجود تحقق سهم استاني اين بودجه، كماكان سهم ملي آن اختصاص نيافته است.

عادل شهرزاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با اشاره به وضعيت بخشي از مصوبات دولت در دور سوم سفر به هرمزگان اظهار داشت: براساس ماده 32 قانون برنامه چهارم اعتبارت طرح‌هاي تملك‌دارايي‌هاي سرمايه‌اي جديد بايد داراي ملاحظات فني، اقتصادي و زيست محيطي باشد و از اين نظر مورد تاييد قرار گيرد.
وي با اشاره به عناوين برخي از مصوبات دور سوم سفرهاي استاني رياست جمهوري در حوزه كشاورزي هرمزگان ابراز داشت: اختصاص اعتبار به سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي مربوط به مطالعه طرح مبارزه و كنترل بيماري ميوه سبز مركبات (گرينينگ) در سطح 9 هزار هكتار از باغات استان از جمله مصوبات محقق نشده است.
اين مسئول در همين راستا افزود: همچنين برنامه‌ريزي براي ناقل بيماري (پسيل مركبات) و مديريت به‌زراعي باغ‌هاي با آلودگي پايين در بيماري جاروك ليموترش در سطح 5 هزار هكتار و ايجاد رديف اجرايي مستقل به اين منظور را در لايحه بودجه سال 90 را از جمله اعتباراتي دانست كه اجراي آنها در راستاي اخذ مجوز كميسيون ماده 32 معطل مانده است.
مدير برنامه و بودجه سازمان جهاد كشاورزي تامين مبلغ 50 ميليارد ريال براي مبارزه با آفت پسيل مركبات و جاروك ليموترش به طور مشترك از محل اعتبارات ماده (10) قانون را مورد ديگري از مصوبات دانست و خاطرنشان كرد: برنامه اجرايي سال 1389 و پيش‌بيني سطوح عملياتي لازم براي ابلاغ اعتبار تهيه شده و با وجود تهيه و ارسال برنامه تاكنون منابع مذكور تامين نشده است.
وي همچنين عنوان داشت: اختصاص مبلغ 15 ميليارد ريال به منظور تكميل، تجهيز و توسعه فضاهاي تحقيقاتي و آزمايشگاهي پژوهشكده اكولوژي خليج فارس از محل اعتبارات موسسه تحقيقات شيلات طي سال‌هاي برنامه پنجم توسعه از جمله اين مصوبات بوده كه به همين منظور مقرر شد مبلغ 2 ميليارد ريال نيز از محل منابع استاني اختصاص يابد كه منابع استاني اين مصوبه اختصاص يافته اما اين مصوبه نيز با عدم تحقق منابع مالي ملي مواجه شد.
اين مسئول به مصوبه تمديد يك ساله بدهي كشاورزان خسارت ديده از خشكسالي اشاره ‌و تصريح كرد: براساس اين مصوبه مقرر شدكه مبلغ 120 ميليارد ريال از محل منابع براي پرداخت سود تسهيلات بانكي كشاورزان خسارت ديده استان ناشي از خشكسالي و تگرگ تا سقف 100 ميليون ريال تامين و در اختيار استانداري قرار گيرد تا از طريق بانك‌هاي عامل توزيع شود كه تاكنون منابع مالي اين مصوبه نيز محقق نگرديده است.
وي به مصوبه حل مشكلات صيفي‌كاران با همكاري بازرگاني و جهاد كشاورزي، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و استاندار از طريق پرداخت يارانه حمل و نقل محصول اشاره كرد.
شهرزاد در اين راستا گفت: اين مهم جزو سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي‌‌هايي است كه بخش كشاورزي از آن منتفع مي‌شود و مصوبه مذكور در جلسه شوراي تنظيم بازار سازمان بازرگاني مطرح و برنامه اعتبارات مورد نياز تهيه و به وزارت بازرگاني ارسال شد كه با وجود پيگيري‌هاي مكرر از طريق وزير جهاد كشاورزي و معاونان برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت متبوع تاكنون نتيجه‌اي حاصل نشده البته در سال 88 مصوبه عملياتي شده اما در سال 89 مصوبه تاكنون محقق نشده است.
وي با اشاره به مصوبه جبران خسارت باغداران خسارت ديده استان از بيماري جاروك جادوگر كه قرار بود از طريق بانك‌هاي عامل صورت گيرد نيز افزود: براساس اين مصوبه مقرر بود كل مانده بدهي بابت سود و كارمزد تسهيلات بانكي باغداران مذكور محاسبه و به حساب بدهي دولت به بانك‌ها منظور شود و شش درصد جرايم وجه التزام تسهيلات دريافتي توسط باغداران مذكور بخشوده شود كه اطلاعات ميزان بدهي و بخشودگي مصوبه صورت‌جلسه نهايي شده و بانك‌هاي صادرات، ملي و كشاورزي اقدام كرده‌اند، ولي در ساير بانك‌ها تاكنون اقدام نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید