آبزي‌پروري در سال جاري نسبت به سال قبل حداقل 50 درصد افزايش مي‌يابد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

رييس سازمان شيلات ايران اعلام كرد: آبزي‌پروري در سال جاري نسبت به سال قبل حداقل 50 درصد افزايش مي‌يابد.

غلامرضا رازقي - معاون وزير جهاد كشاورزي در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن ابزار اميدواري از اينكه توليدات آبزيان از برنامه جلوتر خواهد بود، وعده داد: امسال 50 درصد بر ميزان توليدات آبزيان افزوده مي‌شود تا بتوانيم سال آينده توليد را به 100 درصد (دوبرابر) برسانيم. هم‌چنين طي برنامه‌ي پنجم توسعه آبزي‌پروري چهار برابر خواهد شد.

وي با اشاره به توليد فعلي 660 هزار تني آبزيان در كشور گفت: براي پيشبرد بخش كشاورزي بايد از تئوري به عمل شاهد پيشرفت قابل توجهي باشيم، چراكه ظرفيت و استعداد بيشتري در توليد داريم؛ با وجود آب‌هاي داخلي، دوهزار و 700 كيلومتر ساحل و ديگر پتانسيل‌هاي موجود در كشور براي آبزي‌پروري نسبت به ميزان توليد جهاني بايد افزايش يابد.

معاون وزير جهاد كشاورزي با وعده افق روشن در بخش آبزي‌پروري، گفت: با توجه به اين‌كه در آب‌هاي داخلي به ويژه مزارع ظرفيت بالايي داريم، مي‌توان در مزارع با ايجاد استخرهاي پرورش ماهي، علاوه بر توليدات گياهي و باغي، آبزي‌پروري هم داشته باشيم كه هم باعث افزايش درآمد و هم توليد مي‌شود.

رازقي اظهار كرد: در زمينه‌ي پرورش ميگو اولويت اول سازمان شيلات ايران اين است كه ظرفيت‌هاي موجود را به عملياتي كينم و استخرهايي كه ساخته شده مجدد مورد استفاده قرار ‌گيرد و پس از آن با توجه به وجود سواحل و ظرفيت‌هاي بالا، بيكاري در جنوب كشور بتوان ظرفيت‌هاي بالقوه را بالفعل كرده تا سطح زير كشت اين محصول افزايش يابد.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه دو بار برداشت ميگو در كشورمان امكانپذير است بايد سالانه دوبار در مزارع پرورشي داشته باشيم.

رييس سازمان شيلات ايران درباره‌ي مشكلات موجود در زمينه‌ي پرورش ميگو و نبود رغبت و توانايي مالي توليد، گفت: بايد اعتماد و انگيزه را به توليد‌كنندگان ميگو بازگردانيم چراكه اين امر باعث افزايش و رشد چشم‌گير توليد خواهد شد.

معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: تصويب و اجراي بسته‌ي حمايتي را دنبال خواهيم كرد كه كمك‌كننده آبزي‌پروري باشد؛ سازمان شيلات تسريع‌كننده تصويب و اجراي اين بسته‌ي حمايتي در هيات وزيران خواهد بود.

رازقي با اشاره به توليد 100 هزار تن ماهيان گرمابي در استان خوزستان، گفت: به دليل توجه بيشتر به دريا اين ميزان توليد را در استان‌هاي ديگر نداريم درصورتيكه با توجه به راندمان بالاي توليد ماهيان گرمابي مي‌توان در استان‌هاي جنوبي و شمالي توليد اين گونه را توسعه داد.

دیدگاه خود را بیان کنید