ميزان رهاسازي بچه‌ماهي در استخرها افزايش يافته است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

مدير امور شيلات و آبزيان استان زنجان، گفت: در سال‌جاري ميزان رهاسازي بچه‌ماهي در استخرها نسبت به سال گذشته افزايش دارد.

محمود صيادبوراني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، با اشاره به دلايل افزايش ميزان توليد آبزيان در سال گذشته در استان، اظهار كرد: پايين آوردن هزينه‌هاي اجراي پروژه‌ها يكي از دلايل افزايش ميزان توليد آبزيان بوده، به طوري كه ساخت استخرهاي خاكي پرورش ماهي در اولويت كاري قرار گرفته است و براي ساخت هر استخر خاكي 300 مترمربع و به منظور پرورش 3 تن قزل‌آلا، تنها 500 هزار تومان لازم است.

وي با بيان اين‌كه استفاده از مصالح محلي براي ساخت استخر پرورش آبزيان يكي ديگر از عوامل افزايش توليد ميزان آبزيان در سال گذشته بوده است، افزود: در مناطق كوهستاني و سنگ‌لاخي كه مواد مناسبي براي ساخت استخر وجود دارد، مي‌توان با هزينه‌اي پايين از اين مصالح براي ساخت استخر استفاده كرد.

مدير امور شيلات و آبزيان استان، استفاده از تجهيزات بومي استان را جهت پرورش آبزيان، يكي ديگر از راه‌هاي افزايش توليد آبزيان در استان عنوان كرد و گفت: در حال حاضر تجهيزاتي مانند پمپ هواده و بسياري ديگر از وسايل مورد نياز در استان ساخته مي‌شود و با هزينه پايين‌تري به دست متقاضيان مي‌رسد.

وي ادامه داد: ورود گونه‌هاي سريع‌الرشد از آبزيان به استان نيز در راستاي افزايش توليد، بسيار مؤثر بوده است به طوري كه اين گونه‌ها در عرض 6 ماه 600 گرم مي‌شوند و اين در حالي است كه در گذشته گونه‌هاي معمولي در شرايط مشابه در طول 6 ماه فقط 300 گرم وزن داشتند.

صيادبوراني با بيان اين‌كه گونه‌هاي سريع‌الرشد آبزيان از لحاظ ژنتيكي اصلاح شده‌اند، ادامه داد: اين گونه‌ها تك جنسي يا عقيم هستند و چون اندام جنسي در اين گونه‌ها رشد نمي‌كند، بنابراين سريع‌تر رشد مي‌كنند.

وي با تأكيد بر اين‌كه كشاورزان نيز مي‌توانند از منبع آب كشاورزي استفاده بهينه‌اي جهت پرورش آبزيان داشته باشند، تصريح كرد: كشاورزان بايد در نظر داشته باشند كه به ازاي هر تن غذايي كه به ماهي داده مي‌شود، به خاطر توليد فضولات مي‌توانند 300 كيلوگرم در مصرف كود شيميايي براي مزارع خود صرفه‌جويي داشته باشند.

اين مقام مسئول، گفت: به دليل وجود برخي مواد در فضولات آبزيان حتي در برخي مواقع نياز به سموم شيميايي نيز در كشاورزي كاهش مي‌يابد.

وي با يادآوري اين‌كه برخلاف گذشته در حال حاضر بسياري از نهاده‌هاي موردنياز جهت پرورش آبزيان در داخل استان تأمين مي‌شود، عنوان كرد: در حال حاضر در شهرستان‌هاي استان نيز بسياري از مواد اوليه مورد نياز جهت پرورش ماهي توليد مي‌شود و در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد.

صيادبوراني با تأكيد بر اين‌كه وضعيت رهاسازي بچه ماهي در استخرها نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر شده است، اظهار كرد: مييزان رهاسازي نسبت به سال گذشته افزايش چشم‌گيري داشته است كه اميدواريم به همين نسبت توليد نيز افزايش پيدا كند.

وي ادامه داد: توليد آبزيان در سال گذشته نسبت به سال 88 به ميزان 58 درصد رشد داشته است و در سال 89 در مجموع 3 هزار و 807 تن انواع ماهيان خوراكي به ارزش بيش از 91 ميليون و 125 ميليون ريال و بيش از 23 هزار قطعه ماهيان زينتي با ارزش هشت ميليون و 85 ميليون ريال و حدود 12 ميليون قطعه بچه ماهي قزل آلا با ارزش 14 ميليون و 328 ميليون ريال توليد شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 95 درصد رشد را در ارزش ريالي استان نشان مي‌دهد.

دیدگاه خود را بیان کنید