عمق گل و لاي تالاب انزلي به 2 متر مي‌رسد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

جام جم آنلاين: مديركل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: تالاب انزلي، نگين درخشان طبيعت گيلان، راه درازي براي احيا دارد.

امير عبدوس افزود: راه درازي براي احياي تالاب انزلي در پيش داريم و دولت براي احياي 5 ساله اين تالاب بين‌المللي، 90 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

عبدالرضا كرباسي، مدرس دانشگاه نيز از جمله چالش‌هاي موجود در اين تالاب را ورود بخشي از فاضلاب‌هاي خانگي شهرستانهاي رشت، انزلي، صومعه سرا، فومن، ماسال و ورود پسآب‌هاي كشاورزي حاوي سموم از طريق مزارع كشاورزي به تالاب عنوان و اظهار كرد: انباشته شدن يك ميليارد و200 ميليون تن گل و لاي ناشي از رسوبات حاصل از 40 سال شست و شوي و 4 هزار كيلومتر مربع خاك حوزه‌هاي آبريز، عمق تالاب را به 2 متر هم رسانيده است.

وي ادامه داد: در فاصله بين حسن‌رود و بندرانزلي، حدود 23 واحد صنعتي آلاينده در حاشيه تالاب و يا در مسير رودخانه‌هاي آن و همچنين آلودگي رودخانه‌هاي گوهررود و زرجوب به اين تالاب، موجب كاهش ميزان اكسيژن محلول در آب و متصاعد شدن گاز دي اكسيد كربن شده است و با توجه به منابع آلودگي متعدد مي‌توان انتظار داشت رسوبات بندرانزلي حاوي فلزات سنگين بيش از حد متعارف باشد و احتمال تجمع فلزات در آبزيان و انتقال آن به انسان وجود دارد.

به گزارش ايسنا، تالاب بين‌المللي انزلي سالانه مسير پرواز10 تا 12 ميليون پرنده مهاجر است كه از 145 گونه پرنده مهاجر در ايران، 77 گونه پرنده مهاجر در تالاب انزلي وجود دارد.

احياي تالاب، جلوگيري از ورود آلاينده‌ها به تالاب و هر اقدامي كه موجب شود تالاب بين‌المللي انزلي با تنفسي دوباره همچنان نگين درخشان طبيعت گيلان باشد، درنهايت موجب حفظ محيط زيست درياي خزر خواهد شد و انتظار مي‌رود تك تك مردم استان نسبت به احيا و حفظ اين تالاب آگاه‌تر و حساس‌تر شوند.

هم‌چنين وسعت تالاب انزلي در گذشته400 تا 450 كيلومترمربع بوده است كه در حال حاضر به حدود150 كيومتر مربع رسيده است و علاوه بر اين كاهش وسعت، شاهد كاهش عمق تالاب از 12 متر به 2 متر هم هستيم.

دیدگاه خود را بیان کنید