صدف هاي مرواريد ساز خليج فارس روبه انقراض

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

بندرعباس / واحد مرکزی خبر / اجتماعی صدف های مرواریدساز خلیج فارس در معرض نابودی قرار دارند . آلودگی زیست محیطی ناشی از توسعه فعالیت های نفت و گاز در منطقه ، اسکله سازی و خاک برداری ، پدیده کشند قرمز ، کشیده شدن تورهای صیادی در کف دریا و بسته شدن زیستگاهها با شن و ماسه به علت وقوع طوفان های دریایی از عوامل مرگ و میر صدف های مروارید ساز در چند سال اخیر است . جزیره نفتی لاوان در غرب هرمزگان با صنایع و تاسیسات نفتی به نام مجتمع پالایشی لاوان در آب های محدوده شهرستان بندرلنگه فعال است .

در این پالایشگاه نفتی روزانه 50 هزار بشکه نفت خام ، 2 میلیون و 750 هزار لیتر نفت گاز و یک میلیون و 800 هزار لیتر نفت سبک استخراج می شود . هر دقیقه هم یک نفت کش از تنگه هرمز درآب های خلیج فارس عبور می کند . بر اساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست هرمزگان سالانه 3 میلیون متر مکعب فاضلاب نیز وارد آب های محدوده هرمزگان در خلیج فارس می شود که تهدیدی برای حیات آبزیان است. اکنون ذخایر زیستگاههای نخیلو ، لازه ، پی سی ، کویل ، یِرَت و لزیل در آب های محدوده شهرستان بندرلنگه مهمترین ذخیرگاه صدف مروارید ساز در خلیج فارس به طور کامل نابود شده است . شهرستان بندرلنگه در گذشته به بندر مروارید معروف بود و تجار از فروش مروارید سودهای زیادی بدست می آورند . سالهای 1338 تا 1358 گونه های مروارید مرغوب با درخشندگی و رنگ های گوناگون در آب های حوزه بندر لنگه صید می شد و این بندر مرکز صید و داد و ستد مروارید بود. صدف لب سیاه و محار از مهم ترین صدف های مروارید ساز خلیج فارس است که صدف محار آن به لحاظ درخشندگی و لب سیاه به لحاظ درشتی در جهان شهرت فراوان دارد . خالو حسین که زمانی مشهور به سلطان غواصان صدف بندرلنگه بود گفت : 20 سال پیش روزانه 300 صدف صید می کردیم که از بیشتر آنها 4 تا 5 مروارید یافت می شد اما چند سالی است صید مروارید از رونق افتاده است .

این موضوع مشکل محمد جعفر صیاد 62 ساله بندرلنگه ای نیز هست ، او از 10 سالگی برای صید صدف به عمق دریا می رفت . رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : صید صدف های مرواریدساز با هدف بازسازی ذخایر از سال 85 تاکنون ممنوع اعلام شده است .

محمد صدیق مرتضوی افزود : میزان کاهش ، خسارت و مرگ و میر صدف های مروارید در این پژوهشکده در حال پایش است . مهندس ارگنجی مدیر پژوهشکده اکولوژی در شهرستان بندرلنگه گفت : طرح تکثیر صدف مرواید ساز لب سیاه با هدف بازسازی ذخیره گاههای مروارید در ایستگاه تحقیقاتی نرمتنان این شهرستان در حال اجراست . در اجرای طرح تکثیر صدف های مرواریدساز در ایستگاه نرمتنان بندرلنگه صدف های مولد از زیستگاههای آن در جزایر هندورابی و لاوان در بندرلنگه جمع آوری و پس از تکثیر و تولید صدفچه در زیستگاههای اصلی رها می شود. در اجرای این طرح از سال 1384 تاکنون بیش از 3 هزار صدفچه از نوع لب سیاه تولید و در زیستگاهها رها شده است

دیدگاه خود را بیان کنید