پرورش ماهیان زینتی در ایران رو به پیشرفت است

پنج‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
پرورش ماهیان زینتی در ایران رو به پیشرفت است

کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران گفت : صنعت ماهیان زینتی بر مدار رونق و شکوفایی قرار گرفته است

محمد حسن الهی با بیان اینکه صنعت تولید و پرورش ماهیان زینتی سالانه میلیاردها دلار در جهان درآمد دارد، افزود: این فرصت می‌تواند علاوه بر درآمد زمینه‌های اشتغالزایی چشمگیری ایجاد و موجب رونق این صنعت در کشور شود.


وی اظهار داشت : ایران هم با وجود مزیت‌های نسبی که در اختیار دارد می‌تواند سهمی از بازارهای جهانی این صنعت را به خود اختصاص دهد.
این کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران گفت: صنعت ماهیان زینتی در توسعه صادرات غیر نفتی و ارزآوری به کشور بسیار نقش آفرین است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون کشور های شرق آسیا از قبیل مالزی، سنگاپور، اندونزی، تایلند و چین بیشترین درآمد و صادرات را از ناحیه ماهیان زینتی به خود اختصاص داده اند.

الهی با اشاره به اینکه سال گذشته در کشور صادرات ماهیان زینتی از صادرات گوشت مرغ بیشتر بوده است، گفت: در حال حاضر مقاصد صادراتی ماهیان زینتی ایران به عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان،کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای شرق آسیا است.
وی همچنین با اشاره به اینکه از 200 گونه ماهیان زینتی وارداتی به کشور حدود 100 گونه در چرخه تکثیر و پرورش قرار دارد، افزود: قدرت ارز آوری، اشتغال
افزایی، توسعه صادرات و غیره از مزیت های انکار ناپذیر این صنعت است.
کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران بیان داشت: در شرایط فعلی توجه خوبی به نگهداری ماهیان زینتی در ایران صورت گرفته و از این حیث بازار مصرف مناسبی برای ماهیان زینتی در کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: توجه به بازارهای صادراتی نیز می‌تواند زمینه خوبی را برای اشتغال‌زایی توسعه این صنعت در کشور داشته باشد.
الهی یادآورشد: با صرف هزینه کم و امکانات اندک می‌توان در منازل امکان پرورش این ماهیان را هر چند در حجم اندک ایجاد کرد که منبع درآمدزایی خوبی به عنوان مشاغل خانگی محسوب می‌شود.
پرورش و تولید ماهی زینتی مزیت اقتصادی برجسته در کشور است که در سایه حمایت جدی از این حوزه می توان در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداشت. روند توسعه پایدار در بخش تولید و تجارت ماهی زینتی ایران بسیار ضروری است چرا که با صادرات و حضور موثر در بازارهای جهانی و با توجه به ارزآوری و
اشتغالزایی این صنعت می توان گامی در مسیر رهایی از اقتصاد تک محصولی برداشت.
وی افزود : روند توسعه پایدار در بخش تولید و تجارت آبزیان زینتی بسیار ضروری به نظر می‌رسد چون با روندی پایدار می‌توان با صادرات و حضور موثر در بازارهای جهانی علاوه بر توسعه در این بخش و ارزآوری قابل توجه زمینه شکوفایی اقتصاد ملی و صادرات غیرنفتی را فراهم آورد.

تکثیر وپرورش 99 گونه از انواع ماهیان زینتی در ایران

کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران از تکثیر وپرورش افزون بر 99 گونه از انواع ماهیان زینتی در کشور خبرداد.

الهی افزود: در چند ساله اخیر ماهیان زینتی که اغلب وارداتی هستند از رشد خوبی در کشور برخوردار بوده اند.
وی همچنین با بیان اینکه ماهیان زینتی اغلب در دو گروه آب شور و شیرین قرار می گیرند، اظهارداشت: در حال حاضر 90 درصد گونه‌های ماهیان زینتی دنیا مربوط به آب شیرین و 10 درصد متعلق به آب شور هستند.
این کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران گفت: در حال حاضر 90 درصد گونه‌های ماهیان زینتی مربوط به آب شیرین در سطح کشورهای دنیا بصورت مصنوعی تکثیر و پرورش داده می شود و 10 درصد حاصل صید و صیادی است.
وی افزود: ماهیان زینتی آب شور بر خلاف گونه های آب شیرین 90 درصد حاصل صید از دریاها و اقیانوس هاو 10 درصد بصورت مصنوعی تکثیر و پرورش می یایند.
الهی بیان داشت: طی سالیان اخیر ماهیان زینتی آب های شور کشور مثل صخره های مرجانی و دلقک ماهیان در پروسه تکثیر و پرورش قرارگرفته اند.
وی گفت: ماهیان زینتی به ویژه گونه های که از بازار پسندی مناسبی برخوردار ند در جلوگیری از خروج ارز، واردات بی رویه و ایجاد اشتغال بسیار نقش آفرین هستند.
این کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران افزود: روند مناسب تکثیر و پرورش گونه های وارداتی ماهیان زینتی می تواند زمینه مناسبی برای صادرات این گونه ها به خارج از کشور را تامین و موجبات اشتغال زایی را در جامعه فراهم کند.
وی در ادامه با بیان اینکه مطالعات شناسایی ماهیان زینتی آب های شور و شیرین کشور از سالیان گذشته آغاز شده است، اظهارداشت: برای ارزیابی ذخایر این گونه ها در خلیج فارس نیازمند مطالعات و بررسی های بیشتری است.
الهی تصریح کرد: گونه های زیادی از ماهیان زینتی در کشور وجود دارد که برای بازارپسندی بیشتر باید اصلاح نژاد شوند.
وی همچنین ماهیان خاویاری را زیباترین گونه ماهیان زینتی در دنیا توصیف کرد و گفت: خانواده تاس ماهیان از جمله گونه های آبزی کم نظیری در کشور هستند.
این کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران افزود: زادگاه اصلی گونه ماهی قرمز، ماهی حوض، ماهی شب عید، گلدفیش و ماهی طلایی ایران بوده و از این مرز و بوم به سایر کشورهای جهان راه یافته است.
وی با اشاره به اینکه انواع و اقسام ماهیان زینتی وارداتی و بومی به وفور در کشور یافته می شود، اظهارداشت: در حال حاضر شیلات ایران نسبت به تکثیر و پروش و همچنین اصلاح نژاد انواع ماهیان زینتی اهتمام جدی دارد.
الهی گفت: طی سالیان اخیر تولیدات ماهیان زینتی در کشور نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه در بحث اشتغال و تولید از رشد مناسبی برخوردار بوده است.
وی در ادامه از تولید بیش از 213 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در سراسر کشور طی سال گذشته خبرداد و افزود: تولید ماهی زینتی در روستاها و دیگر مناطق استان های کشور امکان پذیر است.
این کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران با اشاره به این جمله که هم اکنون اصفهان بیشترین تولید را در زمینه ماهیان زینتی به خود اختصاص داده است، اظهارداشت: پرورش ماهیان زینتی نیاز به سرمایه کم اما در عوض دارای ظرفیت اشتغالزایی و درآمد بسیار بالایی هستند.

وی یادآورشد: شیلات ایران به دنبال توسعه صادرات ماهیان زینتی به کشورهای اروپایی و غیره در جهان است

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید