تشكيل كنسرسيوم توليد و عرضه ماهي متناسب با نياز مشتري

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۹ بازدید

خبرگزاري فارس: مدير عامل اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي ماهي‌هاي گرم‌آبي گفت: با تجميع ظرفيت‌ اتحاديه‌ها سعي كرده‌ايم يك كنسرسيوم آبزيان تشكيل دهيم تا بتوان توليدات را متناسب با نياز جامعه طي سال عرضه كنيم.

حسن‌ آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» ضمن تأكيد بر كاهش فاصله بين چرخه توليد و مصرف به عنوان يك سازوكار توسعه‌اي در اقتصاد، اظهار داشت: قيمتي كه پرورش دهندگان محصولات آبزي سر استخر براي ماهي‌هاي پرورشي دريافت مي‌كنند با قيمتي كه بابت اين محصولات مصرف‌كننده پرداخت مي‌كند حداقل به طور ميانگين در هر كيلو حدود دو هزار تومان تفاوت دارد.
وي ادامه داد: هزينه‌هاي هرزي كه در بحث تأمين نياز خانوارها از جيب مصرف‌كننده خارج و به چرخه توليد باز نمي‌گردد در اصل عايد واسطه‌گران و دلالاني مي‌شود كه هيچ زحمتي بابت توليد اين محصولات نكشيده و ريسكي را متقبل نشده‌اند.
وي با اشاره به اينكه اتحاديه‌هاي پرورش ماهي قادر هستند توليدات خود را به حداقل 10 درصد زير قيمت فعلي محصولات شيلاتي مورد عرضه در غرف ميادين ميوه و تره‌بار عرضه كنند، افزود: استقرار اتحاديه‌ها در ميادين ميوه و تره‌بار به منزله اتصال مستقيم چرخه توليد به مصرف و كاهش هزينه‌هاي مازاد است.
مدير عامل اتحاديه ماهيان گرم‌آبي تضمين كيفيت محصولات شيلاتي مورد عرضه در ميادين ميوه و تره‌بار را يكي ديگر از دستاوردهاي استقرار اتحاديه‌ها در اين ميادين برشمرد و خاطرنشان كرد: بررسي‌ها حاكي از غيراستاندارد بودن محصولات شيلاتي مورد عرضه در ميادين ميوه و تره‌بار است در حالي كه فلسفه وجودي سازمان ميادين ميوه و تره‌بار، تأمين و عرضه اقلام و كالاهاي مصرفي با كيفيت با كمترين هزينه به نفع مصرف‌كننده تلقي مي‌شود اما رويكرد فعلي اين سازمان بيشتر واسطه‌گري است يا حذف واسطه ولذا اصلاح اين رويكرد يك حكم قانوني است كه بايد مد نظر تصميم‌گيران قرار گيرد.
وي تأكيد كرد: ميادين ميوه و تره‌بار نبايد به جايگاهي براي عرض اندام واسطه‌گران و دلالان تبديل شود بلكه حضور توليد‌كننندگان در چنين فضاهايي موجب جلب رضايت عمومي اجتماع مصرف‌كنندگان و در عين حال مشوقي براي حركت در مسير توليد كالا و اقلام مصرفي مطلوب‌تر و با كيفيت‌تر مي‌شود.
وي شكست قيمت‌ كالاهاي مورد عرضه در غرف ميادين تره‌بار و عرصه محصولات توليدي مورد نياز مصرف‌كننده زير قيمت بنكداران را ماحصل مشاركت توليدكنندگان در فعاليت‌هاي توليد و عرضه مستقيم دانست و خاطرنشان كرد: در حال حاضر سازمان ميادين ميوه و تره‌بار هيچ نظارتي بر كيفيت، قيمت، فرآيند تأمين و عرضه و حتي مديريت ميادين ندارد.
آقازاده اظهار داشت: اگر قرار به ساماندهي عرضه و اتصال چرخه توليد به مصرف است تنها راهكار اين است كه تشكل‌ محوري را محور فعاليت‌هاي توليد و توزيع قرار دهيم، تشكل‌هاي فعال در حوزه شيلات وكيل قانوني توليدكننده تشخيص داده مي‌شوند در حالي كه هيچ فضاي فعاليتي براي اين تشكل‌ها در نظر گرفته نمي‌شود.
وي تأكيد كرد: با اجرايي شدن قانون اصل 44 پذيرفته نيست كه سازماني به دنبال انحصارگري در يك حوزه فعاليتي باشد.
وي ادامه داد: با تجميع ظرفيت‌هاي اتحاديه‌ها سعي كرده‌ايم يك كنسرسيوم آبزيان تشكيل دهيم تا بتوانيم توليدات خود را متناسب با نياز جامعه در طي سال عرضه كنيم.
وي خاطرنشان كرد: ميزان توليد سال 89 ماهي‌هاي گرمابي 124 هزار تن بود كه در سبد مصرفي محصولات شيلاتي خانوارها از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.
وي افزود: تشكل‌هاي تحت پوشش اتحاديه طي سال 89 از مجموع 124 هزار تن ماهي گرم‌آبي حدود 27 هزار تن ماهي به بازار عراق صادر كرد ضمن آنكه پيش‌بيني مي‌شود ميزان صادرات ماهي‌هاي گرم‌آبي در سال جاري با رشد 18 درصدي مواجه باشد.
آقازاده با اشاره به تفاهم‌نامه‌هاي منعقده بين اتحاديه تعاوني‌هاي پرورش‌ دهنده ماهي‌هاي گرمابي و مسئولان عراقي، گفت: علي‌رغم عدم حمايت‌ها در داخل كشور از پرورش‌دهندگان و توليدكنندگان ماهي‌هاي گرمابي خوشبختانه پيرو رايزني با مرز نشينان و عراقي‌ها فضاي مطلوبي را براي حضور در بازارهاي خارجي ايجاد كرده‌ايم

دیدگاه خود را بیان کنید