بازديد شبانه ي استاندار گيلان از بزرگترين بازار الگويي عرضه آبزيان كشور

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۲ بازدید


پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ مهندس كيهان هاشم نيا تا 2 بامداد در اين بازديد كه بيش از دو ساعت بطول انجاميد از بخش هاي مختلف بزرگترين بازار الگويي ماهي فروشان كشور در رشت از نزديك ديدن كرد .

وي پس از اين بازديد در نشستي با مديركل شيلات ، مديرعامل بانك صادرات گيلان ، رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، رئيس مجمع امور صنفي رشت راهكارهاي تبديل اين بازار الگويي به نخستين پايانه صادرات آبزيان را بررسي كرد .

در اين مركز در زميني به مساحت 17 هزار متر مربع و بازيربناي 12 هزار متر مربع روزانه 80 تن ماهي دريايي و پرورشي به مناطق مختلف استان توزيع مي شود .
استاندار گيلان در اين بازديد با اشاره به افتتاح اين مركز در سال گذشته گفت : ساماندهي بازار ماهي در گيلان از لحاظ اقتصادي براي استان ما بسيار حائز اهميت است .

مهندس كيهان هاشم نيا با تأكيد براينكه ماهي در كنار محصولات كشاورزي همچون برنج ، چاي ، بادام زميني و ابريشم جزء هويت اقتصادي استان است گفت : بايد هرچه سريع تر و با همكاري دستگاههاي مسئول نسبت به تبديل اين بازار الگويي به نخستين مركز صادراتي ماهي اقدام كنيم .


وي با اشاره به صادرات سالانه 5 هزار تن انواع آبزيان از گيلان گفت : مطمئنا" با تبديل مركز صادرات آبزيان اين صادرات چندين برابر خواهد شد .
استاندار گيلان با بيان اينكه توسعه ي صادرات محصولات آبزيان ضروري است گفت : كمك به اقتصاد آبزي پروري و رشد و رونق توليد آبزيان و ايجاد اشتغال و درآمد و كمك به افزايش كيفيت محصولات و بالا بردن توان رقابت با توليد خارجي و ارزآوري در راستاي توسعه صادرات غير نفتي از اهداف و ضرورتهاي اين توسعه است .
گفتني است سالانه بطور ميانگين 51 هزار و 500 تن آبزي توليد مي شود كه از اين ميزان 35 هزار و 586 تن در بخش پرورش ماهيان گرم آبي ، 2 هزار و 391 تن ماهيان سرد آبي ، 120 تن در بخش پرورش ماهيان خاوياري و 13 هزار و 500 تن نيز مربوط به آبزيان دريا و تالاب و رودخانه است .
سرانه ي مصرف ماهي در گيلان 14 كيلوگرم ، در كشور 9 كيلوگرم در اروپا 35 و در ژاپن 70 كيلوگرم و مصرف جهاني نيز 18 كيلوگرم است

دیدگاه خود را بیان کنید