تحقیق و تفحص از علل خشک شدن دریاچه ارومیه

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۹ بازدید

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این که دریاچه ارومیه در حال خفه شدن است، تحقیق و تفحص از علت‌های خشک شدن دریاچه ارومیه را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir)، "سید سلمان ذاکر" در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۵ مرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود با بیان این که اخلاق اجتماعی، ایجاد فرهنگ سپاسگذاری در برابر خدمات دیگران است، گفت: کسی که کار شایسته‌ای انجام داد نباید تلاش کرد که کار آن شخص یا دولت پنهان شود و گفتن نکات مثبت در کنار نکات منفی از مواردی است که در دیدار اخیر با رهبری بر آن تأکید شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به رأی نیاوردن طرح دو فوریتی آب‌رسانی به دریاچه ارومیه که در صحن مطرح شده بود، خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان محترم و مسئولان متعهد به امضای خود عمل نکردند و از انتقال آب برای دریاچه ارومیه دفاع نکردند.

وی ادامه داد: شما اصلا می‌دانید که در ارومیه چند سد ساخته شده است؟ که نمایندگان را متهم می‌کنید به این که عامل خشک شدن دریاچه، سدهایی است که ما ساخته‌ایم.

به گفته ذاکر، گویی جایگاه دریاچه ارومیه برای شما معلوم نشده است، نکند آثار و ابعاد فاجعه و آسیب خشک شدن دریاچه ارومیه برای شما معلوم نیست؟

وی افزود: همه می‌دانیم که دریاچه ارومیه بزرگترین تالاب بین‌المللی و بزرگترین دریاچه ملی ما است که ذخیره‌گاه ژنتیکی آبزیان بسیاری است و یک ثروت ملی به شمار می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: آیا شما نمی‌دانید که ۶ هزار هکتار زمین و ساحل نمک با ۱۰ میلیارد تن نمک دریاچه ارومیه در آستانه نابود شدن است و جان ۱۵ میلیون آبزی که در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند،‌ مورد تهدید است.

وی بیان کرد: ورود آب به دریاچه ارومیه به صفر رسیده و تبخیر سالانه به بیش از یک متر رسیده و شوری آب فوق اشباع رسیده و سرانجام دریاچه ارومیه در حال خفه شدن است و متاسفانه ما درگیر از دست رفتن زمان هستیم.

ذاکر با بیان این که امروز مجلس باید تحقیق و تفحص از علت‌های خشک شدن دریاچه ارومیه را آغاز کند، گفت: دولت باید ستاد بحران برای کنترل و مدیریت احیای دریاچه ارومیه را در دستور کار خود قرار دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: امروز باید کمیته‌ای برای حل بحران دریاچه ارومیه تشکیل شود، چرا که دریاچه ارومیه مال ملت ایران است و دولت باید بودجه احیای آن را تامین کند.

دیدگاه خود را بیان کنید