ادامه ممنوعيت صيد کوسه ماهيان در خليج فارس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۰۸ بازدید

بندرعباس/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی صید کوسه ماهیان در خلیج فارس باز هم ممنوع شد. معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: با توجه توصیه های جهانی و مصوبه نشست کمیته مدیریت صید هرمزگان ، صید کوسه ماهیان در خلیج فارس از هفت سال پیش ممنوع شد و این ممنوعیت امسال نیز ادامه دارد .

سید پرویز محبی افزود: سالانه حدود چهار هزار و 700 تن کوسه ماهی به عنوان صید غیر هدف صید می شوند که معمولا از گونه های کوسه چانه سفید، باله سیاه، کوسه گربه، کوسه وحشی و سرچکشی است. وی گفت: صیادان توجیه شده اند کوسه ماهی را که به صورت صید ضمنی و ناخواسته در تور صیادی گرفتار می شود ، زنده دوباره به دریا بازگردانند. کوسه ماهیان قربانی اصلی صید ضمنی یکی از رایج ترین روش های صید در آبهای ساحلی هرمزگان هستند. در صید ضمنی که بیشتر با هدف صید میگو صورت می گیرد بسیاری از آبزیان از جمله کوسه ماهیان و مار ماهیان به دام می افتادند و تلف می شوند. بیش از30 گونه کوسه ماهی در آبهای خلیج فارس زندگی می کنند که از جمله آبزیان در معرض خطر هستند.

کوسه ماهی بچه زا است و تکثیر این گونه از آبزیان مانند دیگر آبزیان که به صورت تخم ریزی تکثیر می شوند ، نیست و همین محدودیت تولید مثل ، نسل آنها را در معرض خطر قرار داده است. هر کوسه ماهی برای زادآوری به 20 سال زمان نیاز دارد. از باله کوسه در مصارف پزشکی و از جگر برخی گونه ها نیز در مصارف صنعتی استفاده می شود. کوسه ها شکارچیان آبهای آزاد هستند که از 450 میلیون سال قبل در دریاها زندگی می کردند، این گروه متعلق به ماهیان غضروفی بوده و بدلیل موقعیت باله ها ، سه ردیف دندان در هر آرواره و بدنی دوکی شکل ، از دخایر پر ارزش آبزیان هستندکه از گذشته نه چندان دور مورد هجوم بیرحمانه بشر قرار گرفته است.

دیدگاه خود را بیان کنید