گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مشکلات آبزی‌پروری در کشور

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

مرکز پژوهش‌های مجلس چالش‌ها و مشکلات پیش روی آبزی‌پروری در کشور را بررسی و نتیجه این پژوهش را در چارچوب گزارشی منتشر کرد؛ در این گزارش ضعف در مدیریت بحران و بی‌توجهی مسئولان به هدررفت سرمایه‌های ملی کشور از مشکل‌های اصلی آبزی‌پروری اعلام شده است.

به گزارش خبرگزای خانه ملت (www.icana.ir) به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز گزارش خود پیرامون مشکلات آبزی پروری در کشور را با تإکید بر شرایط استان خوزستان منتشر کرد.

مرکز پژوهش ها در این گزارش با اعلام این که سازمان شیلات ایران در سال‌های برنامه چهارم توسعه به علت عدم مدیریت پایدار و منسجم با چالش‌های بزرگ مدیریتی مواجه شده و این امر موجب هدر رفتن سرمایه‌های عظیم اقتصادی و انسانی در این بخش شده است، آورده است: هم‌اکنون با گذشت تقریبا یک دهه از ورود بیماری لکه سفید به مزارع میگوهای پرورشی در جنوب کشور به ویژه استان خوزستان، هنوز این صنعت نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در تولید به دست آورد.

این گزارش می‌افزاید: شرایط به گونه‌ای است که از ظرفیت ۲۸۵ هزار تنی تولید میگو تنها تولیدی معادل یک درصد ظرفیت موجود حاصل شده و استان خوزستان به عنوان یکی از اصلی‌ترین استان‌های تولیدکننده میگو در کشور با وجود ظرفیت ۵۳ هزار تنی تنها تولیدکننده ۶۸ تن میگو (در سال ۱۳۸۸) بوده است؛ این آمار نشان دهنده ضعف در مدیریت بحران و بی توجهی مسئولین به هدر رفت سرمایه های ملی کشور است.

در ادامه این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: در زمینه گسترش پرورش ماهیان گرم آبی در کشور نیز اقدام‌های انجام شده بسیار سطحی بوده است و هم اکنون پرورش دهندگان این ماهیان با چالش های متعددی روبه‌رو هستند، به طوری که بر اثر کوچک‌ترین تغییرها، صنعت ماهیان گرم آبی در کشور دچار تلفات سنگین می‌شود و نمونه‌ای از کوچک‌ترین تغییرهای را می توان در تلفات سنگین سال ۱۳۸۹ در استان خوزستان نام برد.

این گزارش می‌‌افزاید: علت اصلی تلفات هزار تنی ماهیان گرم آبی در استان خوزستان و با مشکل درگیر شدن ۱۰ مزرعه و ۳۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت، تغییرهای آب و هوایی و اقلیمی بوده است، در صورتی که با مدیریت صحیح می‌توان از این گونه خسارت‌ها و هدر‌رفت سرمایه‌های ملی جلوگیری کرد.

در پایان این گزارش نیز راهکارهایی برای حل مشکلات مربوط به پرورش آبزیان ارائه شده است؛ متن کامل این گزارش در پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده و دسترسی به آن برای عموم آزاد است.

دیدگاه خود را بیان کنید