کشورهای همسایه عامل اصلی آلودگی دریای خزر هستند

جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۸۷ بازدید

کشورهای همسایه عامل اصلی آلودگی دریای خزر هستند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه کشورهای همسایه عامل اصلی آلودگی دریای خزر هستند، گفت: وزارت امور خارجه باید با تدابیری دیپلماتیک معضل آلودگی دریای خزر را برطرف کند.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره آلودگی زیست محیطی دریای خزر، گفت: شرایط جغرافیایی واقلیمی دریای خزربه گونه‌ای است که آلودگی دریای خزرتنها دریک منظقه دریایی به وقوع نمی‌پیوند بنابراین با توجه به اینکه برخی ازکشورهای همجوار دریای خزرقوانین زیست محیطی را دراین دریاچه بین المللی رعایت نمی‌کنند، بدیهی است که تمام کشورها در این منطقه متضررمی‌شوند.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشورهای منطقه در زمینه صیانت از محیط زیست دریای خزرکوچکترین همکاری را انجام نمی‌دهند، یادآورشد: متاسفانه برخی از کشورهای همسایه فاضلاب صنعتی را وارد این دریاچه بین المللی می‌کنند.

وی با بیان اینکه با آلودگی زیست محیطی دریای خزر بطور حتم در گام نخست منافع اقتصادی این منطقه دریایی را تحت الشعاع قرار می‌گیرد، ادامه داد: آبزیان دریایی از ظرفیت‌های دریای برای تولید ثروت به شمارمی آیند اما متاسفانه در خطر از بین رفتن قرارگرفته اند.

یوسفیان ملا ادامه داد: اگر تمهیداتی درراستای مبارزه با کشورهای منطقه که با بی‌احتیاطی دریای خزر را الوده می‌کنند نکنیم با مشکلات جدی زیست محیطی در دریای خزر روبرو می‌شویم.

نماینده مردم آمل تصریح کرد: دریای خزرمعدن انواع آبزیان دریایی است که دردنیای بی نظیر است و می‌تواند برای افراد بسیاری فرصت‌های اشتغال ایجاد کند و این در حالی است که هر روز شاهد از بین رفتن آبزیان دریایی به علت سهل انگاری زیست محیطی برخی ازکشورهای منطقه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، یاد آورشد: آلودگی‌های عفونی ناشی از این زباله‌ها به سادگی و با سرعت فزاینده منجر به شیوع انواع بیماری‌ها عفونی می‌شوند که می توانند بحران منابع دریایی خزر به اوج برسانند.

آلودگی دریای خزر، بعد پنهان ظلمی است که پس از فروپاشی شوروی به ایران شد زیرا شرایط جغرافیایی و اقلیمی دریای خزر به گونه‌ای است که حرکت و سرریز آب به سمت ایران است که این موضوع سبب می‌شود آلودگی‌هایی که کشورهای همسایه دریای خزربه این دریا تحمیل می‌کنند نیز بیشتر به سمت کشور ما روانه شود
منبع: شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید