ميگوهاي آلوده به سندرم لكه سفيد در سايت گواتر در چابهار معدوم شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۸ بازدید

ایرنا: دکتر «حسین فروزنده» روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا، وسعت هرکدام ازاین مزارع پرورش میگو را یک هکتار اعلام کرد و افزود: از هر مزرعه بطور متوسط ۵/۲ تن میگو برداشت می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه بیماری سندرم لکه سفید؛ همچون طاعون کشنده است، گفت: این ویروس طی یک هفته اخیر سایت پرورش میگو در گوا‌تر را مورد هجوم قرار داده است.

وی با بیان اینکه راه درمان برای چنین بیماریی وجود ندارد، افزود: تنها با پیشگیری می‌توان از بروز بیماری و شدت خسارت جلوگیری کرد.

فروزنده گفت: بیماری سندرم لکه سفید؛ برای نخستین باردرسال ۱۹۹۳ در کشورچین گزارش شد و به سرعت بسیاری از کشورهای آسیایی پرورش دهنده میگو را دچار آلودگی کرد.

این بیماری در سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار در ایران، در مزارع پرورش می‌گوی خوزستان مشاهده شد و در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار در مزارع پرورش میگوی چابهار در گوا‌تر رویت شد.

تمام سخت پوستان متعلق به راسته ده پایان (Decapoda) شامل می‌گو‌ها، لابستر و خرچنگ به این ویروس حساسند، اما بیماری لکه سفید اساسا می‌گوهای پرورشی (خانواده penaeidae) را درگیر می‌کند.

هم اکنون ۶۵۰ هکتار از مزارع گوا‌تر واقع در ۱۲۰ کیلومتری شهر بندری چابهار به پرورش و کشت میگو اختصاص دارد.

بنا به پیش بینی «غلامرضا سندگل» مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان؛ از این مزارع حدود یک هزار و ۵۰۰ تن میگو برداشت و روانه بازار مصرف خواهد شد.

دیدگاه خود را بیان کنید