افزايش 50 درصدي صيد ماهي يال اسبي در بوشهر

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۹ بازدید

بوشهر/ واحد مرکزی خبر/ اقتصادی صید ماهی یال اسبی در استان بوشهر 50 درصد افزایش یافته است. 130 صیاد با 10 فرونـد کشتی از اردیبهشت صید این آبزی دریایی را درآب های ساحلی دیـّر منطقه مطاف در عمق بیش از 50 متر آغاز کردند و در مدتی که از صید می گذرد سه هزار تن ماهی صید کرده اند.

آقای یاراحمدی مدیرکل شیلات استان گفت: صیادان پارسال 2 هزار تن ماهی یال اسبی صید کردندکه صد درصد صادر شد. در منطقه مُطاف بندر دیـر مرغوب ترین و گرانترین ماهی های خلیج فارس از جمله یال اسبی ، شیر، شوریده ، قُباد ، حلوا سفید ، حلوا سیاه و هامور صید می شود که در داخل کشور مصرف می شود.

قیمت این گونه ها در استان بوشهر بین 5 تا 13 هزار تومان است. ماهی یال اسبی فلس ندارد و به علت اینکه مصرف داخلی ندارد برای استفاده صنعتی و خوراکی به چین و کره و ژاپن صادر می شود.

ذخایر مـاهی یال اسبی یکی از مهمترین منابع پـروتئین دریـایی هستند که در هـمه آب‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان پراکنش دارند و خلیج فارس و دریای عمان هم از این قاعده مستثنی نیست. ماهی یال اسبی سر بزرگ ، فراوانترین گونه این خانواده در خلیج فارس و دریای عمان است و منابع عمده این ماهی در اعماق 20 تا 100 متری سطح دریا یافت می شود.

آقای یوسفی سرپرست شیلات دیـر گفت: نرخ این نوع ماهی ها هرکیلو بیش از 20 هزار ریال است. در آب های استان بوشهر گونه ماهی صنعتی دیگری به نام ماهی مرکب هم صید می شود که به علت حرام گوشت بودن در کشور مصرف خوراکی ندارد و به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر می شود و قیمت هر کیلوگرم از آن 20 دلار است.

به طور میانگین سالانه هزار و 200 صیاد ، 300 تن ماهی مرکب صید می کنند. ماهی یال اسبی صادر شده در سال جاری هفت میلیون دلار عاید کشور کرده است

دیدگاه خود را بیان کنید