کعبی: با انتقال آب كارون به فلات مركزي، تجربه تلخ درياچه اروميه تكرارمي‌شود‌

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۴۱ بازدید

نماينده مردم آبادان در مجلس، با غير كارشناسي خواندن اجراي طرح انتقال آب از رودخانه كارون به فلات مركزي گفت: انتقال آب از رودخانه كارون به فلات مركزي، تكرار تجربه تلخ درياچه اروميه است.

عبدالله كعبي در گفت‌وگو با ايسنا، با انتقاد از اجراي طرح انتقال آب از رودخانه كارون به فلات مركزي گفت:از آن جا كه آب كارون متعلق به استان خوزستان و استان‌هاي همجوار است، انتقال آب از سرشاخه‌هاي كارون به فلات مركزي به لحاظ كارشناسي قابل قبول نيست.

وي افزود: مشكلات جدي مردم در تامين آب شرب، وجود بيشترين زمين‌هاي حاصلخيز در اين استان، كمبود آب در فصل گرم سال براي كشت گندم، برنج، صيفي‌جات و سبزيجات در كنار نيازمندي به 120 متر مكعب آب در ثانيه براي اجرايي كردن طرح توسعه نيشكردر استان خوزستان گواه ديگري بر درست نبودن اجراي اين طرح است.

اين عضو مجمع نمايندگان خوزستان در مجلس، همچنين با انتقاد از اجرايي نشدن تاكيدات مقام معظم رهبري در سفر به استان خوزستان مبني بر احياي كشاورزي و زير كشت رفتن 800 هزار هكتار در اين استان ‌گفت: از سوي ديگر اجرايي شدن طرح انتقال آب به جزيره آبادان و خرمشهر براي پايدار كردن بخش كشاورزي و نخلستان‌هاي اين دو شهر احتياج به 100 متر مكعب آب در پايين دست رودخانه كارون دارد تا تنها وضع موجود حفظ شود.

كعبي ادامه داد: همچنين با توجه به معرفي استان خوزستان به عنوان يكي از استان‌هاي مبتلا به خشكسالي در سال جاري طرح انتقال آب كارون اصلا درست نيست.

وي با اشاره به فرموده امام خميني (ره) مبني بر اينكه خوزستان دين خود را به اسلام و انقلاب ادا كرده است در عين حال اين پرسش را مطرح كرد كه آيا انتقال آب كارون پاسخگوي اين دين به مردم خوزستان است؟

وي گفت: با توجه به وارد شدن آب رودخانه كارون بدون پرداخت هيچ هزينه اي به استان خوزستان بهتر است به جاي دنبال كردن طرح انتقال آب، نسبت به عملياتي كردن شبكه‌هاي چند گانه در سدهاي احداثي بر روي اين رودخانه اقدام شود.

نماينده مردم آبادان، همچنين با بيان اين اعتقاد كه انتقال آب كارون باعث ايجاد تنش و بروز مشكلاتي در اين استان خواهد شد ادامه داد: انتقال آب از رودخانه كارون باعث بروز مشكلاتي براي مردم اين استان كه از طريق آب اين رودخانه به كشاورزي مي پردازند خواهد شد.

كعبي همچنين با اظهار اينكه قوميت يك مسئول نبايد در اتخاذ تصميماتش دخيل باشد در ادامه يادآور شد: با وجودي كه در حال حاضر رودخانه كارون تبديل به باتلاق بزرگي از فاضلاب شهرهاي مختلف و بروز بيماري ها و از بين رفتن آبزيان شده است انتقال آب از اين رودخانه باعث از بين رفتن و ويراني استان خوزستان مي شود كه اين كار به نوعي عناد با مردم اين استان و نظام است چون خوزستان متعلق به جمهوري اسلامي است.

كعبي در ادامه خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه همواره چشم طمع بيگانگان به خوزستان بوده است، مسئولان نبايد اجازه دهند كه اين طرح اجرايي شود چراكه باعث بروز مشكلاتي براي مردم اين استان با چنين تاريخچه درخشاني از دوران دفاع مقدس خواهد شد.

نماينده مردم آبادان همچنين در توضيح طرح انتقال آب رودخانه كارون به فلات مركزي گفت: قصد وزارت نيرو انتقال آب به استان هاي يزد و كرمان است و اين در حالي است كه آب براي كشاورزي در اين دو استان از طريق قنات تامين مي شود و وزارت نيرو با اين كار استان خوزستان را خراب خواهد كرد.

به گفته وي در حال حاضر اين طرح در مرحله كلنگ زني براي احداث خط لوله انتقال آب به فلات مركزي است.

دیدگاه خود را بیان کنید