اولين مولدسازي ماهيان خاوياري پرورشي در جهان به نام ايران ثبت شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

رشت - جمهوري اسلامي ايران اولين كشور دريافت كننده ثبت اختراعات آمريكا در زمينه مولدسازي و تكثير مصنوعي ماهيان خاوياري پرورشي در جهان شناخته شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي انستيتو تحقيقات بين المللي ماهيان خاوياري دكتر دادمان؛ ثبت اختراع مولدسازي و تكثير مصنوعي ماهيان خاوياري توسط 'محمود بهمني' فوق دكتراي تخصصي اندوكراينولوژي (توليد مثل آبزيان) و دانشيار پژوهشي موسسه تحقيقات شيلات ايران در زمينه ماهيان خاوياري با عنوان ' Method For Artificial Breeding Of Farmed Sturgeon ' مشتمل بر 7 ادعاي تاييد شده در US-Patent (ثبت اختراعات آمريكا) به انجام رسيد.
اين ثبت همچنين نخستين ثبت اختراع وزارت جهاد كشاورزي در
US-Patent (ثبت اختراعات آمريكا) بعنوان عالي ترين مرجع ثبت اختراعات جهان محسوب مي شود.
بر اساس اين گزارش؛ دكتر بهمني با اجرا و هدايت بيش از هشت طرح تحقيقاتي هدفمند در اين زمينه (مصوب موسسه تحقيقات شيلات ايران) در بيش از يك دهه فعاليت مستمر علمي از سال 1374 با همكاري يك تيم توانمند در انستيتو تحقيقات بين المللي ماهيان خاوياري دكتر دادمان موفق به تدوين بسته علمي مولدسازي و تكثير مصنوعي گونه هاي مختلف تاسماهيان پرورشي بومي درياي خزر نظير ازون برون، شيپ، تاسماهي ايراني و نيز غير بومي درياي خزر نظير استرلياد شد.
اين گزارش مي افزايد: حاصل اين تحقيقات شامل كسب پنج فقره گواهينامه ثبت اختراع از سازمان ثبت مالكيت معنوي كشور، چندين مرحله انتخاب بعنوان پژوهشگر برتر در سطح ملي و نيز بين المللي و چاپ مقالات متعدد علمي پژوهشي در مجلات معتبر و كنفرانسهاي علمي داخل و خارج كشور و نيز اخذ تقديرنامه از سوي بخشهاي مختلف پژوهشي و اجرايي كشور بويژه كسب عنوان پژوهشگر برتر وزارت جهاد كشاورزي به امضاي رييس جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
طبق گزارش روابط عمومي انستيتو تحقيقات بين المللي ماهيان خاوياري دكتر دادمان؛ علاوه بر مراحل بسيار دشوار ثبت اختراع در
US-Patent كه اصولاً طي يك دوره زماني تا پنج سال و پاسخگويي به چندين مرحله داوري سنگين بين المللي انجام مي گيرد؛ با توجه به وضعيت ناعادلانه تحريم دانشمندان ايراني در دستيابي به موفقيت هاي علمي جهان ثبت اين اختراع امتياز بزرگي محسوب مي شود.
بر اساس اين گزارش، با توجه به سطح بالاي علمي و غناي يافته هاي ارائه شده و پاسخگويي به مراحل داوري، جمهوري اسلامي ايران بعنوان اولين كشور دريافت كننده
US-Patent (ثبت اختراعات آمريكا) در زمينه مولدسازي و تكثير مصنوعي ماهيان خاوياري پرورشي در جهان شناخته شد تا همچنان نام 'ايران' با 'خاويار' در با ارزش ترين محافل علمي جهان عجين گشته و اين هويت، به رغم كاهش شديد ذخاير و شرايط رو به انقراض تاسماهيان درياي خزر همچنان در صدر قرار گيرد.
در همين پيوند؛ دكتر محمود بهمني روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين اختراع پس از يك دهه تلاش علمي گروهي از پژوهشگران انجام شده كه علاوه بر ارائه توانمندي محققان و دانشمندان ايراني در عرصه رقابت هاي علمي بين المللي، حاوي الگوهاي نوين و ارزشمند كاربردي از روش هاي ارتقاي توليدات كمي و كيفي ماهيان خاوياري در شرايط پرورشي به شمار مي رود.
وي افزود: در موسسه تحقيقات ماهيان خاوياري و در قالب دو طرح تحقيقاتي با همكاري پژوهشگاه مهندسي ژنتيك ايران توانستيم به فرمول هرمون محرك توليد مثل اختصاصي ماهيان خاوياري دست يابيم كه هم اكنون در شركت داروسازي ثامن در حال توليد است.
وي از جمله دستاوردهاي تحقيقات محققان كشور را پايين آوردن سن بلوغ ماهيان خاوياري و عمل ميكرو سزارين ماهيان خاوياري ذكر و بيان كرد: با تيمار و غذايي خاص؛ سن بلوغ فيل ماهي از 17 تا 20 سال در جنس نر شش سال و ماده به 8 تا 9 سال و در ماهي غضروفي اوزون برون چهار تا پنج سال سن بلوغ كاهش داده شده است.
اين پژوهشگر برتر كشور ادامه داد: در حالي كه دانشمندان كشور ما در تحريم هستند و مقالات آنها در ژورنال هاي بين المللي به چاپ نمي رسد، اين يافته تحقيقاتي با غناي بالاي اطلاعات توانست در آمريكا به ثبت جهاني برسد.
وي خاطرنشان كرد: ثبت اين اختراع توانست بار ديگر هويت خاوياري ايراني را به ايران به عنوان برترين توليدكننده خاويار جهان و صاحب دانش خاويار برگرداند.
به گفته بهمني: با توجه به پرورش در حال گسترش ماهيان خاوياري در جهان كشف فرمولاسيون هرمون محرك توليد مثل اختصاصي خاويار با كيفيت در شرايط پرورشي از كارهاي محققان كشور طي سال هاي اخير بوده كه مي تواند سكويي براي كشور ما در عرصه جهاني در امر پرورش ماهيان خاوياري باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید