فاضلاب‌ها نفس رودخانه‌هاي آستارا را گرفتند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۵ بازدید

جام جم آنلاين: رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستارا از ورود روزانه بيش از 25 هزار متر مكعب فاضلاب‌هاي انساني به رودخانه‌هاي اين شهرستان خبر داد.

ساسان اكبري‌پور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مشكلات ناشي از آلودگي شديد رودخانه‌هاي جاري در اين شهرستان اظهار كرد: آبزيان درياي خزر به‌عنوان گونه‌هاي نادر و ارزشمند نظير ماهيان خاوياري، ماهي كفال و سفيد در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند كه دليل آن نيز آلودگي بيش از حد رودخانه‌هايي است كه به اين دريا سرازير مي‌شوند.

وي حيات آبزيان درياي خزر را وجود رودخانه‌هاي عاري از آلودگي عنوان كرد و افزود: حفاظت از رودخانه‌هاي جاري در اين شهرستان امري ضروري و مهم است كه بايد با تدابير ويژه و برنامه‌ريزي شده از آلودگي تنها زيستگاه آبزيان نادر و ارزشمند جلوگيري شود.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستارا، نبود شبكه فاضلاب شهري را منجر به آلودگي شديد رودخانه‌ها و به تبع آن درياي خزر عنوان كرد و افزود: آلودگي آب اين رودخانه از منابع مختلف توليد مي‌شود كه عمده‌ترين منابع آلاينده‌ها را مي‌توان به صورت فاضلاب شهري، فاضلاب صنعتي و ديگر منابع آلاينده تقسيم‌بندي كرد كه هر كدام موجب چالش‌هاي جدي زيست‌محيطي شده است.

اكبري‌پور جاري شدن فاضلاب‌هاي انساني در رودخانه‌ها را از عوامل تهديد اكوسيستم منطقه دانست و گفت: مسوولان شهرستاني و استاني بايد تدابير ويژه‌اي را براي برطرف كردن اين معضل كه عامل مهم تخريب محيط زيست است بينديشند در غير اين صورت بايد شاهد از بين رفتن كامل اكوسيستم و محيط زيست باشيم.

وي اذعان كرد: ورود روزانه بالغ بر 25 هزار متر مكعب فاضلاب‌هاي انساني به رودخانه‌هاي آستارا هشداري جدي براي مسوولان است كه نابودي رودخانه‌ها را در بر دارد.

دیدگاه خود را بیان کنید