تولید 5200 تن ماهی در کردستان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی کردستان از تولید 5 هزار و 200 تن ماهی از منابع آبی و رودخانه‌های استان در این مدت از سال جاری خبر داد.
رحمان میرزایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: فصل صید ماهی از نیمه دوم شهریورماه جاری در پنج منبع آبی سد وحدت سنندج، سد شهید کاظمی سقز، دریاچه پشت سد زریوار مریوان، سد گاوشان کامیاران و سد گلبلاغ بیجار آغاز شده است.
مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه در این مدت 3 هزار و 220 تن ماهی در منابع آبی استان برداشت شده، بیان داشت: همچنین 2 هزار تن ماهی دیگر در مجتمع‌ها و مزارع پرورش ماهی استان برداشت شده است.
میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر یک‌هزار و 300 صیاد در سه مجتمع پرورش ماهی پالنگان کامیاران، سیروان سروآباد و قمچقای بیجار مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه تولید ماهی دارای رتبه یازدهم کشوری است، اضافه کرد: وجود هفت سد فعال، 19 سد در دست اجرا، 33 سد در حال مطالعه، 25 رودخانه دائمی و فصلی، 8 هزار و 703 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 2 هزار و 55 رشته قنات و 32 هزار و 92 چشمه دائمی و فصلی از مهم‌ترین توانمندی‌های کردستان در تولید و پرورش انواع آبزیان است.
مدیرکل شیلات کردستان اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 500 تن ماهی در مجتمع‌های پرورش ماهی استان تولید شده است.
میرزایی بیان داشت: سال گذشته 3 هزار و 700 تن ماهی شامل 55 تن گرمابی، یک‌هزار و 155 تن سردآبی، 2 هزار و 360 تن در منابع آبی و 130 تن در رودخانه‌های استان کردستان برداشت شده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته یک‌هزار و 200 تن ماهی با 10 درصد رشد در مقایسه با سال قبل از آن به ارزش 24 میلیارد ریال از طریق سه بازارچه مرزی سیف سقز، سیرانبند بانه و باشماق مریوان به خارج از کشور صادر شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: کار تولید و پرورش ماهی از سال 75 در کردستان شروع شده و اکنون پنج درصد ماهی کشور در این استان تولید می‌شود.
میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک‌ هزار و 200 تن ماهی در مجتمع‌های پرورش ماهی پالنگان و سیروان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی کشور است که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده است.

* راه‌اندازی روش جدید قفس ماهی برای افزایش تولید و بهره‌وری
میرزایی اضافه کرد: برای افزایش تولید ماهی در کردستان اداره‌کل شیلات استان اقدام به راه‌اندازی یک عدد قفس ماهی در سد گلبلاغ بیجار کرده است.
به گفته مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان، در این قفس در هر دوره شش ماهه دو تن ماهی پرورش داده می‌شود.
وی هزینه کم، اجرا در تمامی فصول سال و اشتغالزایی را از مهم‌ترین مزایای طرح قفس ماهی بیان کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک تعداد این قفس‌ها به 10عدد خواهد رسید.
مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی کردستان در پایان افزود: در روش قفس ماهی هر چهار تن ماهی برای سه نفرشغل ایجاد می‌کند که با افزایش قفس‌ها به 10 عدد، 15 نفر صاحب شغل خواهند شد
دیدگاه خود را بیان کنید