توافق‌نامه ممنوعيت 5 ‌ساله صيد ماهيان خاوياري بازهم امضا نشد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

موافقت‌نامه ممنوعيت پنج ساله صيد ماهيان خاوياري درياي خزر براي دومين‌بار به دليل عدم حضور تركمنستان امضا و اجرايي نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار شيلات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دومين جلسه‌ براي امضا توافق‌نامه ممنوعيت پنج ساله صيد ماهيان خاوياري امروز در آستاراخان روسيه برگزار مي‌شود، اما به دليل عدم حضور تركمنستان، ايران نيز در اين جلسه حضور نخواهد داشت و اين توافق‌نامه را امضا نمي‌كند، چراكه براساس سياست‌گذاري وزارت امور خارجه ايران فقط توافق‌نامه‌هايي را قبول دارد كه به اتفاق آراء پنج كشور حاشيه‌ي درياي خزر باشد، لذا به دليل عدم حضور تركمنستان ايران هم در اين جلسه شركت نخواهد كرد.

چندماه پيش نيز جلسه‌اي در قزاقستان براي امضاي توافق‌نامه‌ي ممنوعيت پنج ساله صيد ماهيان خاوياري برگزار شد، اما در آنجا نيز به دليل حضور نداشتن تركمنستان اين توافق‌نامه امضا و اجرايي نشد.

علي‌اصغر مجاهدي - معاون صيد و بنادر شيلات ايران در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: مسوولان شيلات آمادگي حضور در اين جلسه را داشته و بليط هم باي اين سفر تهيه كرده‌اند اما طبق خواسته وزارت امور خارجه در اين جلسه شركت نمي‌كنند.

مجاهدي اظهار كرد: طرح جامع صيد و صيادي خزر در 10 محور به تصويب دولت رسيده است كه شامل امور صيد، حفاظت و احياي گونه‌هاي آبزيان، بازار، تحقيقات، مسائل حقوقي و قانوني مي‌شود و براي اجراي بخشي از اين اين طرح در سال جاري از محل مازاد درآمد نفتي اعتبار پيش‌بيني شده است.

معاون شيلات با اشاره به اين‌كه از 20 مهرماه صيد ماهيان استخواني در درياي خزر آغاز مي‌شود، گفت: با توجه به اين‌كه غرب بندر انزلي و گيلان مناطق سردسير هستند، صيد پره از ابتداي مهرماه در اين مناطق آغاز مي‌شود و تا 15 فروردين‌ماه ادامه خواهد داشت.

گفتني است؛ ماهيان استخواني شامل 15 نوع ماهي تجاري از قبيل سوف، كپور، كفال، سفيد و ... مي‌شود كه به روش پره صيد مي‌شوند.

80 درصد صيد ماهيان استخواني از درياي خزر را ماهيان كپور، كفال و سفيد تشكيل مي‌دهند.

با توجه به اين‌كه تخم‌ريزي ماهيان استخواني در رودخانه‌ها انجام مي‌شود و رودخانه‌هاي منتهي به درياي خزر فرصت بازسازي ذخائر را ندارند، سالانه بچه‌ ماهيان استخواني توسط سازمان شيلات به درياي خزر رهاسازي مي‌شوند كه ميزان صيد آنها نيز به ميزان رهاسازي آن وابسته است كه طي سال‌هاي گذشته روند افزايشي و كاهشي نداشته است

دیدگاه خود را بیان کنید