استاندار بوشهر:فرهنگ حفاظت از منابع آبزيان توسط مردم نهادينه شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۱۰ بازدید

بوشهر - استاندار بوشهر گفت: منابع آبزيان بايد توسط خود مردم حفاظت و اين امر بايد در بين آنان به عنوان يك فرهنگ نهادينه شود.

'محمدحسين جهانبخش' روز جمعه در نشست با معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان شيلات ايران افزود: تا زماني كه خود مردم از سرمايه هايشان در زمينه دريا حفاظت و مراقبت نكنند نمي توانيم به اهدافمان در اين زمينه دست يابيم.
وي با اشاره به ظرفيت استان بوشهر در بخش ميگو اظهار داشت: از آنجا كه كه 54 درصد ميگوي كشور در استان بوشهر توليد مي شود بايد با توجه بيشتر براي توسعه سايت هاي پرورش اين آبزي، از اين ظرفيت به نحو مطلوب بهره برداري شود.
جهانبخش بيان كرد: براي دستيابي به سياست سازمان شيلات در بخش ميگو كه توليد هشت برابر اين محصول است، به هزينه هاي زيادي نياز نداريم بلك تحقق اين امر نيازمند تعامل و تدبير است.
وي با تاكيد بر ترويج فرهنگ مصرف ميگو ادامه داد: مردم ميگو را غذاي از ما بهتران مي دانند در حالي كه اينگونه نيست و اولين گام در نهادينه كردن فرهنگ مصرف، قرار دادن ميگو در سبد غذايي مردم است.
جهانبخش اضافه كرد: پيش از آنكه به فكر صادرات باشيم بايد با تعامل با وزارتخانه ها براي قرار دادن ميگو در سبد غذايي كاركنان آنها، فرهنگ مصرف را در جامعه ترويج كنيم.
استاندار بوشهر با اشاره به استقبال استانهاي ديگر از پرورش ماهي در قفس يادآورشد:استفاده نكردن از ظرفيت ها در اين زمينه و همچنين در بخش ميگو توسط پرورش دهندگان بايد آسيب شناسي شود.
وي ادامه داد: اگر بسته حمايتي در بخش شيلات بر اساس آسيب ها تهيه و ابلاغ شود بسياري از مشكلات در اين حوزه كاهش مي يابد.
جهانبخش بيان كرد: بيمه شدن صيادان و پرورش دهندگان يك اصل اجتناب ناپذير است و بايد با تعامل با بيمه ها به منظور تخفيف در بيمه ها زمينه ترغيب صيادان و پرورش دهندگان را به اين امر بسيار مهم فراهم كنيم.
استاندار بوشهر گفت: با توجه به اهميت جهاد كشاورزي بويژه بخش شيلات از ابتداي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها بيشترين سهميه سوخت به اين بخش اختصاص يافته است تا در اين بخش با كمترين مشكل مواجه شويم.
وي تاكيد كرد: در سفر چهارم رييس جمهوري به استان بوشهر بايد آنچه در زمينه ميگو نياز داريم مطرح كنيم و بارمان را در اين حوزه ببنديم.
جهانبخش اظهار داشت: پرورش ميگو پس از نفت، گاز و پتروشيمي در درآمدزايي، اشتغال، صادرات و توليد بيشترين نقش را در استان دارد و با مديريت صحيح و رفع كاستي ها در زيرساخت ها مي توانيم در آينده اي نزديك به اهدافمان در اين زمينه دست يابيم.
معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان شيلات ايران نيز گفت:با توجه به پاسخگو نبودن حفاظت سنتي ، به روز كردن سامانه حفاظتي از دريا ضروري است.
'غلامرضا رازقي' افزود: در اين زمينه ناچار به استفاده از سيستم هاي ماهواره اي هستيم كه در اين ارتباط اين سامانه ها ظرف سه ماه آينده بايد به صورت پايلوت اجرا شود و تا سال ديگر همه شناورها بايد به اين سيستم ها مجهز شوند.
وي با تاكيد بر فراگير كردن بحث بيمه در بين صيادان گفت: اين مساله براي ما يك نقص است و يكي از سياست هاي ما هم در بخش شناورها و هم در بخش پرورش دهندگان فراگير شدن بيمه است.
رييس سازمان شيلات ايران اظهارداشت: اكنون توليد سالانه ميگو در كشور شش هزار و 300 تن است كه طبق برنامه پنجم بايد به بيش از 48 هزار تن در سال رسد.
وي تصريح كرد: همچنين توليد سالانه آبزي پروري 251 هزار تن است كه در پايان اين برنامه بايد به يك ميليون تن برسد.
رازقي ادامه داد: ميزان صيد آبزيان نيز 400 هزار تن است كه براساس برنامه ريزي انجام شده براي 700 هزار تن در برنامه پنجم پيش بيني كرده ايم كه البته بيشترين ظرفيتي كه از آن استفاده مي كنيم در آبهاي آزاد است.
وي با اشاره به ظرفيت استان بوشهر در بخش آبزي پروري بويژه ميگو و همچنين فراهم بودن زيرساخت ها در اين حوزه گفت:ازآنجا كه بخشي از سايت هاي ميگو نيمه فعال و راكد است بايد با آسيب شناسي و در دستور كار قرار دادن رسيدگي به مطالبات آنها، اين بخش ها را به چرخه توليد بازگردانيم.
معاون وزير جهاد كشاورزي يادآور شد: اين سايت ها غير از ساير ظرفيت هاي استان بوشهر است و بايد با برنامه ريزي اصولي و انجام مطالعات صحيح از اين ظرفيت ها نهايت استفاده را ببريم.
رازقي با بيان اينكه شرايط صادرات ميگو مطلوب است، اضافه كرد: نياز امروز ما در اين بخش ارتقا سطح فرهنگ مصرف داخلي در كنار توليد و توجه به صادرات است.
وي افزود: عراق بازار خوبي براي ميگوي ايران محسوب مي شود و نگراني در اين زمينه نداريم به همين دليل قيمت ميگو سير صعودي پيدا كرده است.
رييس سازمان شيلات ايران گفت: استانهاي كشور دارند درزمينه پرورش ماهي در قفس شتاب مي گيرند و استقبال خوبي از اين طرح شده است و استان بوشهر بايد در اين زمينه رويكرد خود را تغيير دهد.
رازقي ادامه داد: باتوجه به ساخت و توسعه بنادر و اسكله ها توسط نهادهاي مختلف، اهداف شيلات و همچنين خواسته ها و مطالبات صيادان نيز در اين طرحها بايد لحاظ شود.
وي تصريح كرد: آمادگي داريم موارد اصلاحي و مورد نياز در اسكله هاي در دست ساخت را به مشاور دهيم تا بعدها در اين زمينه دچار مشكل نشويم

دیدگاه خود را بیان کنید