پيش‌بيني توليد بيش از 14 هزار ماهي در استان آذربایجان غربی تا پايان سال

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

مدير کل شيلات استان آذربايجان غربي گفت: پيش بيني مي‌شود صادرات آبزيان استان در سال جاري افزايش يابد.

"رحمان وهاب زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌که صنعت صيد و صادرات شاه ميگو مختص آذربايجان غربي است، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 240 تن شاه ميگو و 426 تن ماهي از استان به کشورهاي همسايه صادر شده است که امسال نيز با اجراي تفاهم نامه همکاري با کشورهاي همسايه از جمله عراق و نخجوان پيش بيني مي‌شود صادرات آبزيان افزايش يابد.

وي، تعداد مراکز فعال پرورش ماهي و صيد و صيادي را 405 مرکز و مزرعه تکثير و پرورش آبزيان برشمرد و تصريح کرد: تعداد نيروهاي شاغل در اين بخش در استان 3400 نفر هستند.

وهاب زاده، ميزان توليد ماهي استان در سال گذشته را 13 هزار و 50 تن عنوان کرد و گفت: پيش بيني مي‌شود اين رقم تا پايان سال 90 به ميزان 14 هزار و 350 تن برسد؛ در اين صورت شاهد رشد 10 درصدي توليد ماهي در سطح استان خواهيم بود.

وهاب زاده بيان كرد: به منظور حفظ ذخاير و بهره برداري پايدار از منابع آبي استان سالانه نزديک به 5,5 ميليون قطعه انواع بچه ماهي در مجتمع تکثير و پرورش ماهي شهيد کاظمي پلدشت، تکثير و در منابع آبي استان رها سازي مي‌شود که در نوع خود در شمال غرب کشور بي نظير است.

وي خاطرنشان کرد: توليد ماهيان سردابي در سال 89 به ميزان 6810 تن و توليد ماهيان گرم آبي در مزارع و منابع طبيعي در اين سال 6000 تن بوده است.

مدير کل شيلات آذربايجان غربي در پاسخ به اين سوال که با توجه به وضعيت مناسب استان جهت آبزي پروري، توليد ماهيان خاوياري انجام مي‌شود؟ عنوان کرد: توليد ماهيان خاوياري در حال حاضر جنبه ترويجي و پژوهشي داشته و توليد آن در سال 89 حدود 10 تن بوده است که تا پايان امسال نيز به 15 تن خواهد رسيد.

وي ادامه داد: براي پرورش ماهيان خاوياري در استان تا سقف 100 تن مجوز صادر شده و در سال آتي شاهد رشد جهشي در اين راستا خواهيم بود.

وهاب زاده خاطرنشان كرد: با عنايت به شرايط متنوع آب و هوايي در سطح استان امکان توسعه آبزي پروري در تمامي زمينه ها به خصوص سردآبي، گرمابي، ماهيان زينتي، خاوياري و ساير آبزيان مانند شاه ميگو، زالو و غيره وجود دارد

دیدگاه خود را بیان کنید