بسته حمايتي پرورش ميگو مصوب شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

با اجراي اين مصوبه سال‌ آينده جهش8برابري توليد ميگو خواهيم داشت

مديركل تكثير و پرورش آبزيان از تصويب بسته حمايتي پرورش ميگو در هيات دولت خبر داد و گفت: با اجراي اين مصوبه سال‌ آينده جهش هشت برابري توليد ميگو خواهيم داشت.

اميدرضا اصغري در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: اين مصوبه امكان برنامه‌ريزي توليد هدفمند را براي پرورش‌دهندگان فراهم مي‌كند و توليدكنندگان مي‌توانند با دريافت وام از بانك‌ها و تامين سرمايه در گردش توليد داشته باشند و توليدكنندگاني كه توانايي توليد را نداشته باشند مي‌توانند مزرعه خود را به قيمت مناسبي بفروشند.

وي اظهار كرد: اين مصوبه پرورش‌دهندگان را از فهرست سياه بانك‌ها خارج مي‌كند و توليدكنندگان صنعت ميگو مي‌توانند از تسهيلات جاري و كمك‌هاي فني و اعتباري استفاه كنند.

مديركل تكثير و پرورش آبزيان سازمان شيلات گفت:‌ براساس اين مصوبه سود و جرايم ديركرد وام پرورش‌دهندگان ميگو بخشوده شده و توليدكنندگان پس از دو سال تنفس در اقساط هشت ساله اصل وام خود را مي‌پردازند.

وي با اشاره به اينكه سال گذشته حدود شش هزار تن ميگو پرورشي از استخرهاي كشور برداشته شده است، گفت: پيش‌بيني مي‌شود امسال از سه هزار و 203 هكتار مزرعه تحت كشت ميگو هفت هزار تن محصول برداشت شود.

اصغري گفت: با توجه به هدفمندي يارانه‌ها حدود 20درصد هزينه‌هاي توليد افزايش يافته كه قيمت فروش اين محصول در بازار داخلي بر مبناي جبران هزينه‌ها است.

وي خاطرنشان كرد: در استان خوزستان عليرغم درگيري بيماري لكه سفيد تاكنون 300 تن ميگو برداشت شده و متوسط توليد در استخرها از متوسط كشوري بالاتر است.

با توجه به اينكه به گفته مسئولان سازمان شيلات ايران رديف اعتباري اين بسته‌ي حمايتي در قانون بودجه‌ي امسال پيش‌بيني شده انتظار مي‌رود اين مصوبه به سرنوشت چند مصوبه سالهاي اخير اين صنعت دچار و با بي‌اعتباري مواجه نشود.

البته معاونت نظارت راهبردي قول جدي براي حمايت از اين صنعت داده كه حتي اگر اعتباري در بودجه هم براي حل مشكلات اين صنعت در نظر گرفته نشود، از منابع در اختيار معاونت رياست جمهوري مشكلات صنعت ميگو را حل خواهند كرد. همچنين وزير كشاورزي تامين اعتبار مصوبه ميگو از بودجه امسال را وعده داده بود.

لذا با توجه به اينكه تا اوايل زمستان بايد برنامه‌ريزي‌هاي توليد سال آينده صورت گيرد و نهاده‌هاي آن تامين شود بايد اولين گام‌هاي اجرايي آن برداشته شود تا توليدكنندگان به توليد تشويق و وارد برنامه‌ريزي شوند.

گفتني است؛ نزديك به 12 هزار هكتار استخر آماده پرورش در كشور وجود دارد كه مي‌توان يك ميليون تن ميگو توليد و صادر كرد

دیدگاه خود را بیان کنید