نسل آبزيان درياي خزر در معرض نابودي

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۹ بازدید

مدير حفاظت محيط زيست آستارا گفت: استفاده بي رويه از کودهاي شيميايي در باغ ها و مزارع آستارا، رودخانه‌هاي اين شهرستان و درياي خزر را در بحران جديد زيست محيطي قرار داده است.

ساسان اكبري پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خزر - از مشکل جديد تهديد کننده سلامت آبزيان رودخانه‌ها و درياي خزر سخن گفت و افزود: به دليل استفاده غيرکارشناسي و بيش از حد مجاز انواع سموم دفع آفات و کودهاي شيميايي در شاليزارها و باغ‌ها و ورود اين مواد به رودخانه‌ها و سپس درياي خزر، نسل اکثر آبزيان منطقه در خطر نابودي قرار گرفته است.

وي خاطرنشان کرد: اغلب کشاورزان در مصرف اين سموم گاها به شکل خودسرانه عمل مي کنند و بدون اطلاع از عواقب آن، بحران زيست محيطي بزرگي را در رودخانه‌هاي منطقه ايجاد مي‌کنند.

اكبري پور افزود: با اتمام فصل برداشت و آغاز فصل بارش‌هاي پاييزي، سموم شيميايي از طريق نهرهاي مزارع به رودخانه سرازير شده و سبب تلف شدن دسته جمعي ماهيان بومي اين زيستگاه‌ها مي شود.

وي تصريح كرد: در چند سال گذشته در رودخانه‌هاي «خواجه کري، مرداب و عباس آباد» آستارا به شکل گسترده شاهد تلف شدن «بچه ماهي سفيد، کپور ماهي و اردک ماهي» بوديم.

اكبري پور اظهار کرد: با وجود مشکل چندين ساله نبود فاضلاب شهري آستارا و ورود فاضلاب‌هاي خانگي به رودخانه‌هاي شهرستان، اکنون ورود مواد شيميايي به مشکلي حاد تبديل شده است که با تبديل کشاورزي سنتي به کشاورزي ارگانيک و استفاده از کودهاي "ورمي کمپوست" تا حدودي مي‌شود، وضعيت بحراني را تغيير داد

دیدگاه خود را بیان کنید