جشن برداشت ميگوي وانامي شمال درگلستان برگزارش

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۲ بازدید

شايد هيچ کس فکر نمي کرد، گميش تپه يا همان تپه نقره اي با دشت هاي خاموشش روزي انحصار پرورش ميگوي جنوب را بشکند. عصر سه شنبه جشن برداشت ميگوي وانامي شمال در سايت پرورش ميگوي گميشان استان گلستان با حضور مسئولان کشوري و استاني برگزار شد تا نام محروميت از شهرستان گميشان برداشته شود و از اين پس گميش تپه را با ميگوي وانامي در کشور و جهان بشناسند.

بسته حمايتي ميگو تصويب شد

رئيس سازمان شيلات کشور در جشن توليد ميگوي وانامي در گميشان گفت: بسته حمايتي ميگو در کشور تصويب شده است و عزم ما براي توسعه ميگو جدي است. غلامرضا رزاقي افزود: امروز شاهد يک حرکت خودجوش غيردولتي در بخش ميگو هستيم و قابليت ها و ظرفيت هاي زيادي در بخش ميگو وجود دارد که بايد آن را به عرصه عمل درآورد. معاون وزير جهادکشاورزي با بيان اين که بايد در بحث ميگو صادرکننده باشيم خاطرنشان کرد: ميگو يک فرآيند و يک چرخه است و فرآوري، فناوري، بسته بندي و توليد غذا و در کنار آن اشتغال و صادرات را سبب مي شود. وي با اشاره به اين که ارزش هاي نظام ما در توليد تجلي مي يابد اضافه کرد: ميگو از اين پس در سبد غذايي مردم جاي مي گيرد و خودکفايي را نيز سبب مي شود. وي تصريح کرد: پرورش ماهيان خاوياري و آزاد در قفس در مازندران و صادرات خاويار در گيلان از ديگر برنامه هاي شيلات است که برخي اجرايي شده است. وي اظهار داشت: توليد، صادرات و ارزآوري استراتژي ماست و سبب امنيت مي شود و اشتغال و درآمد را ايجاد مي کند. رئيس سازمان شيلات کشور ادامه داد: گميشان مردم خوب، اصيل و باصداقتي دارد و ما بايد براي رفع محروميت و رونق ميگو و اقتصاد اين منطقه کمک کنيم.

ميگوي گلستان پاک شناخته شد

مديرکل شيلات گلستان نيز گفت: ميگوي استان به عنوان ميگوي پاک شناخته شده است و قابليت صادرات به تمام جهان را دارد و از اين پس گميشان مهد گنج مرواريد سفيد است. علي اکبر پاسندي افزود: در سال هاي آينده توليد بالاي يک هزار تن را خواهيم داشت و ميگوي استان به کشورهاي اسپانيا، لبنان، امارات و کويت صادر خواهد شد. وي اظهار داشت: جهت گيري ها در بخش شيلات به سمتي است که اشتغال مولد ايجاد شود و در سايت ميگوي گميشان به ازاي هر يک هکتار يک شغل پايدار ايجاد خواهد شد. وي ادامه داد: اين سايت قابليت پرورش ماهي قزل آلا را بعد از برداشت ميگو دارد. وي افزود: خاويار در ۲۵ سال پيش روزي ۱۲۰ تن از دريا استحصال مي شد و ما قول مي دهيم تا ۲۵ سال آينده اين عدد به ۳ برابر توليد در خاويار برسد. وي خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ در سطح ۷۰ هکتار از مزارع سايت پرورش ميگو را داشتيم و بنا داريم ۱۵۰ تن ميگو تا پايان فصل برداشت استحصال کنيم. وي بيان کرد: در هر 1.5 هکتار حدود ۴ تن ميگو برداشت مي شود که وزن آن تا 13.7 گرم است و تاکنون ۳۹ اشتغال در مرحله اول ايجاد شده است. پاسندي در ادامه با اشاره به اين که نگاه به دريا در گذشته صيد سنتي بود و امروزه اين نگاه به محل رزق و روزي و استفاده از ديگر منابع آن تغيير کرده است اضافه کرد: اين گونه از سال ۸۳ وارد کشور و هم زمان وارد استان شد و در سال ۸۷ با انتقال ۳۰ هزار قطعه لارو کار توليد آن شروع شد و در سال ۸۸ از ۲ هکتار مزرعه ميگو ۴ تن برداشت داشتيم و در سال ۸۹ نزديک به ۲۲ تن برداشت ميگو داشتيم. مديرکل شيلات گلستان سرمايه گذاران ميگوي گلستان را از سرمايه گذاران جنوب کشور ذکر کرد و گفت: شرکت جهاد نصر حمزه سرمايه گذاري اين کار را بر عهده دارند. اين مقام شيلات استان مساحت مرحله اول سايت ميگو را ۴۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: ۱۰۰ درصد عمليات زيرساخت مرحله اول اجرايي شده است و ۱۰۰ هکتار مزارع آن نيز به اتمام رسيده است و ۳۰۰ هکتار مزرعه نيز در حال ساخت است. وي مزاياي ميگوي وانامي را نسبت به ساير گونه هاي آن، سرعت رشد، تراکم پذيري ذخيره سازي، دامنه تحمل درجه شوري، سهولت تکثير و اهلي سازي، مقاومت در برخي از بيماري هاي شايع و ميزان نياز به پروتئين گياهي در جيره غذايي ذکر کرد. پاسندي افزود: بنابراين با برنامه ريزي صحيح و مناسب مي توان به توليد تجاري ميگوي وانامي پرداخت که علاوه بر افزايش پروتئين سالم در راستاي اشتغال زايي و اقتصادي کردن منطقه نيز کمک مي کند. پاسندي در ادامه از ميگوي گلستان به عنوان مرواريد سفيد ياد کرد و گفت: اين گنج تمام نشدني است و ما بايد به دنبال سرمايه گذاران بزرگ تري در اين زمينه باشيم.وي به ثمر رسيدن سايت ميگوي گلستان را نتيجه ۱۸ سال تلاش و کار مديران مختلف در اين عرصه بيان کرد و افزود: از اين پس نام ميگوي گميشان همپاي خاويار در جهان ثبت مي شود.

شهرک تخصصي شيلات در گلستان احداث مي شود

در ادامه معاون برنامه ريزي استانداري گلستان گفت: اولين شهرک تخصصي شيلات در گميشان گلستان در دهه فجر کلنگ زني مي شود. رضا غلامي افزود: گميشان با داشتن نيروي انساني، سواحل آرام و بندر خواجه نفس و منابع اقتصادي در شيلات مي تواند مهد شيلات استان شود. وي در ادامه با اشاره به اين که درآمد سرانه گلستان نسبت به کشور ۵۰ درصد پايين تر است، تصريح کرد: سهم صنعت در JPD استان تنها ۸درصد است و در کشاورزي نيز کشاورزان ما خرده مالک هستند و درآمد سرانه استان ما به همين دليل نصف درآمد سرانه کشور است. وي بيان داشت: راه حل اين موضوع، ايجاد صنايع جانبي در استان است و صنايع جانبي نيز با ايجاد زيرساخت ها آماده مي شود. وي سهم شيلات را در JPD استان در سال ۸۷ تنها ۶ دهم درصد ذکر کرد وافزود: اين سهم براي استان با داشتن ۱۲۰ کيلومتر ساحل و ظرفيت هاي بسيار کم و حتي نسبت به کشور که ۹ دهم درصد است نيز پايين تر است. وي در ادامه گفت: خاويار نيز به دلايلي توليدش کاهش يافته است و سيستم بانکي ما نيز تسهيلات براي توليد خاويار که توليدش زمان بر است نمي دهد. غلامي تصريح کرد: بانک ها بايد با تطبيق زمان در اين زمينه تسهيلات براي خاويار اختصاص دهند تا توليد خاويار از بن بست خارج شود. وي ضمن درخواست از رئيس سازمان شيلات در خصوص کمک به استان در ساخت و توسعه زيرساخت هاي شهرک تخصصي شيلات گفت: با آماده شدن زيرساخت ها منطقه ويژه اقتصادي شيلات راه اندازي مي شود. شايان ذکر است: در اولين جشن برداشت ميگوي وانامي در گميشان از فعالان اين عرصه با اهداي لوح تقدير از سوي رئيس سازمان شيلات تجليل شد.

چکيده

ميگو از مهم ترين آبزياني است که با توجه به خواص غذايي بالا علاوه بر طرفداران داخلي، بازارهاي گسترده اي در جهان دارد. استان گلستان با توجه به توانمندي هاي بالا از گذشته مورد توجه بود و آبزيان به ويژه خاويار اين منطقه مورد بهره برداري قرار داشت و اکنون پرورش ميگو به روش صنعتي نيز مورد توجه قرار گرفته است. رزاقي معاون وزير جهاد کشاورزي در جشن برداشت ميگو با اشاره به اهميت اشتغال در اين بخش اظهار اميدواري کرد در آينده صادر کننده هم باشيم

دیدگاه خود را بیان کنید