گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر اجرا شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری از اجرای گشت تابستانه و پائیزه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در حوضه جنوبی دریای خزر (آبهای ایران) خبر داد.

محمد پور کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بررسی وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری در آبهای جنوبی دریای خزر با هدف برآورد ذخایر و فراوانی مطلق، تعیین ترکیب گونه‏ ای، فراوانی نسبی گونه‏ های مختلف ماهیان خاویاری در اعماق کمتر از 10 متر سواحل جنوبی دریای خزر در استان های گیلان، مازندران و گلستان از آستارا شروع و در منطقه ترکمن در استان گلستان به اتمام رسید.

وی همچنین اظهارداشت: نمونه برداری در 40 ایستگاه به وسیله ترال 9 و با استفاده از دو شناور تحقیقاتی سی سرا دو در اعماق زیر 10 متر انجام شده است.

رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری گفت: دراین گشت ترکیب گونه ای صید شامل 91.1 درصد تاسماهی ایرانی و 8.9 درصد ازون برون بوده است.

وی افزود: نتایج این بررسی نشان داد که فراوانی بچه ماهیان خاویاری در آبهای ایرانی حاشیه جنوبی دریای خزر در اواخر تابستان و اوایل پاییز به دلیل شرایط مناسب زیستی و وجود مواد غذایی و عدم وجود عوامل تهدید کننده همانند دامهای صید غیر مجاز و کاهش رقابت غذایی به دلیل عدم حضور فراوان ماهیان استخوانی نسبت به سایر ماههای سال بیشتر بوده است.

پور کاظمی اظهارداشت: فراوانی کل گشت سال جاری نسبت به گشت مرداد ماه تابستان سال گذشته در حدود 118 برابر و نسبت به گشت آذرماه پاییز سال 88 بیش از 10 برابر افزایش نشان می دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه نتایج گشت تابستان سال جاری نشانگر تاثیر مثبت تکثیر ماهیان خاویاری در بازسازی ذخایر است، بیان داشت: ماهیان صید شده دارای شرایط بسیار مناسب و دارای معده پر از غذا بودند که نشان دهنده شرایط تغذیه ای مناسب در زمان نمونه برداری می باشد.

رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری گفت: از آنجائیکه این ماهیان تمام موانع موجود در رودخانه و دریا را پشت سر گذاشته و به شرایط ایده آل برای رشد رسیده اند و توانایی تبدیل شدن به مولدین مناسب را در سالهای آینده دارند.

وی تاکید کرد: با نظارت جدی بر فعالیت تعاونی پره و همچنین جلوگیری از استقرار دامهای چشمه ریزی توسط صیادان غیر مجاز، ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری دریای خزر حفظ و احیا شود.

پورکاظمی ادامه داد: در این گشت هیچ بچه ماهی از سه گونه فیل ماهی، شیپ و ازون برون صید نشد که بیانگر وضعیت بسیار و خیم ذخایر این گونه ها در سواحل ایرانی دریای خزر است.

وی یادآورشد: مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر شیلات ایران اقدام جدی تری نسبت به تولید بچه ماهی و رهاسازی آن به دریای خزر داشته باشد
دیدگاه خود را بیان کنید