علت 39 درصد مرگ وميرهاي سال گذشته بيماري‌هاي قلبي و عروقي بود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۰ بازدید

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي خراسان‌شمالي گفت: علت 39 درصد مرگ و ميرهاي سال گذشته استان، بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

به گزارش ايسنا، دکتر نادر نيک‌پرست در جلسه کميته قلب و عروق استان گفت: بيماري‌هاي قلبي وعروقي به عنوان جزو بسيارمهمي از بيماري‌هاي غيرواگير در اغلب جوامع دليل اصلي مرگ و مير هستند و خراسان‌شمالي نيز از اين قاعده مستثني نيست.

وي اضافه کرد: در سال 89، هزار و 637 مرگ در استان به دليل بيماري‌هاي قلبي و عروقي ثبت شده است.

وي با تاکيد بر اينکه برخي عادات خاص در شيوه زندگي مردم استان بر مشکل بروز بيماري‌هاي خاص قلبي و عروقي افزوده است، افزود: بر اساس تحقيقات سال‌هاي 85، 86 و 87 در خراسان‌شمالي 35 درصد مردم کم‌تحرک هستند و سرانه مصرف ماهي که 3 بار خوردن آن در هفته تاکيد مي‌شود در استان تقريباً صفر است و مصرف محصولات آبزي ديگر نيز رايج نيست.

وي بيان کرد: استاندارد مصرف روزانه ميوه و سبزي خرد شده معادل يک واحد سبزي در نظر گرفته مي‌شود و اين ميزان در خراسان‌شمالي براي هر فرد 2 واحد در روز بوده است.

وي مصرف نمک روزانه افراد را بيش از حد نياز و تا سه برابر مقدار مجاز اعلام کرد و گفت: ميزان مصرف روغن به ويژه روغن‌هاي جامد نيز در استان بالاست و با توجه به آمار بالاي بيماري قلبي و عروقي بر ضرورت توجه به تغذيه سالم که از عوامل خطر مهم در اين بيماري‌هاست، تامين مي‌شود.

دکتر نيک‌پرست در خصوص اقدامات اساسي مورد نياز در کاهش عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي و بهبود شيوه زندگي مردم اظهار كرد: تشکيل بازار آبزيان، ‌آموزش پخت آسان و مناسب آبزيان، ‌ترويج مصرف روغن‌هاي مايع از طريق افزايش سهميه آنها در سبد خريد خانوارها، ‌ممنوعيت مصرف روغن‌هاي جامد در مراکز تهيه و توزيع مواد غذايي و نظارت بر ميزان استفاده نانوايي‌ها از نمک مي‌تواند از جمله راهکارهاي اثربخش در کنار ارائه آموزش‌هاي همگاني باشد

دیدگاه خود را بیان کنید