پرورش‌دهندگان نگران شوري احتمالي آب كارون هستند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

بيشتر فارغ‌التحصيلان آبزي‌پروري بيكارند

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي آبزي‌پروري خوزستان گفت: پرورش‌دهندگان آبزيان استان از احتمال شوري آب كارون در اثر وجود سازه‌هاي نمكي پشت سد گتوند عليا نگران هستند.

سيدمصطفي موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در خوزستان، اظهار كرد: در حال حاضر آب مورد نياز اكثر آبزي‌پروران استان از رودخانه كارون و شاخه‌هاي آن تامين مي‌شوند.

وي افزود: در صورت شور شدن آب كارون، خسارات زيادي به آبزي‌پروران وارد مي‌شود زيرا اين امر باعث كاهش توليد و افزايش تلفات ماهي‌ها خواهد شد.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي آبزي‌پروري خوزستان با اشاره به اين‌كه يكي از تلفات ماهي وجود آلودگي آب‌ها است، گفت: آلودگي ناشي از ورود پساب‌هاي كشاورزي و آلاينده‌هاي كارخانه‌ها به رودخانه‌ها از عوامل اصلي آلودگي آب‌ها است كه تلفات بسياري در واحدهاي پرورش ماهي استان به دنبال دارد.

موسوي تصريح كرد: افزايش EC و شوري آب خسارت‌هاي غيرقابل جبراني را به پرورش‌دهندگان آبزيان وارد مي‌كند و ضريب توليد آن‌ها را به شدت كاهش مي‌دهد كه اين امر نيازمند پيگيري مسوولين ذي‌ربط به اين مساله است.

وي در مورد نحوه مديريت پرورش آبزيان در خوزستان گفت: امسال با توجه به وجود كم‌آبي، ميزان توليد اميدواركننده بوده و اين امر نيز به دليل تجربه مديريتي پرورش‌دهندگان در اثر كار در شرايط خشكسالي طي چند سال اخير بوده است.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي آبزي‌پروري خوزستان با اشاره به اين‌كه مشكلاتي در سال جاري وجود داشته كه ميزان توليد پرورش‌دهنده‌ها را كاهش داده است، يادآور شد: در برخي از روزها پرورش‌دهندگان نتوانستند آب مورد نياز خود را برداشت كنند كه اين امر به توليد آن‌ها لطمه وارد كرد.

موسوي خاطرنشان كرد: همچنين برداشت آب بي‌كيفيت از كارون از ديگر عوامل كاهش ميزان توليد بوده و در برخي موارد مشاهده مي‌شود كه آب خروجي از پرورش‌ماهي‌ها تميزتر از آب ورودي بوده، در حالي كه طبيعتاً بايد كيفيت آب خروجي در اثر عبور از پرورش ماهي پايين‌تر باشد.

وي با بيان اين‌كه مي‌توان با وجود شرايط و منابع كنوني، توليد را در حدود 2 برابر افزايش داد، خاطرنشان كرد: انجام اين كار نيازمند يك حركت جدي و همكاري همگاني است.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي آبزي ‌پروري خوزستان تصريح كرد: پرورش‌دهندگان مي‌توانند با بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي پيشرفته روز دنيا و مديريت بهتر، توليد خود را افزايش و ميزان بهره‌وري را بالا ببرند. همچنين برگزاري كلاس‌ها، بازديدها و دوره‌هاي آموزشي خارج از كشور به صورت گروهي براي پرورش‌دهندگان استان و آشناشدن آن‌ها با مديريت روز جهان در پرورش آبزيان مي‌تواند مفيد باشد.

موسوي ادامه داد: پرورش‌دهندگان با حضور در كشورهايي كه در زمينه پرورش آبزيان در جهان پيشتاز هستند، مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف همانند تصفيه آب پرورش ماهي و آزمايش‌هاي آب اطلاعات جامع و كاملي به‌دست آورند.

وي با بيان اين‌كه پرورش‌دهندگان در كشور به صورت تجربي عمل مي‌كنند، خاطرنشان كرد: يك پرورش‌دهنده براي عملكرد بهتر بايد كار خود را بر اساس نتايج آزمايشات علمي انجام دهد. استفاده از روش‌هاي تجربي، مانع از بهره‌گيري كارشناسان و تحصيلكرده‌هاي توانمند در اين رشته مي‌شود؛ زيرا اين افراد مورد استقبال پرورش‌دهندگان قرار نمي‌گيرد.

موسوي در مورد دلايل عدم استقبال پرورش‌دهندگان در به‌كارگيري فارغ‌التحصيلان اين رشته و پرورش ماهي‌هاي خود، گفت: يك دانشجوي آبزي‌پروري كار را به صورت تئوري فرا گرفته و هيچ‌گونه كار عملي نكرده است؛ همچنين نبود تجهيزات مورد نياز براي اين فارغ‌التحصيلان مانع از عملكرد خوب آن‌ها و تاثير پذيري در اين پرورش دهنده‌ها مي‌شود و نمي‌توانند اظهار نظر كنند لازم به ذكر است كه در كل استان يك ازمايشگاه تخصصي در زمينه آبزيان وجود ندارد.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي آبزي‌پروري خوزستان تصريح كرد: وقتي يك پرورش‌دهنده مشاهد مي‌كند كه ناظر كار و كارورز براي او سوددهي ندارد و مفيد واقع نمي‌شود از به‌كارگيري آن‌ها استقبال نمي‌كند؛ در حال حاضر هزاران فارغ‌التحصيل اين رشته در استان بيكار و يا در رشته‌هاي غير مرتبط به كار گرفته شده‌اند

دیدگاه خود را بیان کنید