افزايش 12.5 درصدي صادرات شاه ميگو در سال جاري افزايش 10 درصدي توليد انواع آبزيان در استان آذربایجان غربی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۰ بازدید

سرپرست مديريت شيلات و آبزيان سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي گفت: پيش بيني مي‌شود صادرات آبزيان نسبت به سال گذشته از نظر وزني 10 درصد و از نظر ريالي 15 درصد رشد داشته باشد.

رحمان وهاب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به افزايش 10 درصدي توليد انواع آبزيان نسبت به سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: ميزان توليد انواع آبزيان در سال گذشته 13 هزار و 50 تن بوده که پيش بيني مي‌شود تا پايان سال جاري اين مقدار به 14 هزار و 350 تن برسد.

وي ماهي قزل‌آلاي رنگين کمان را تنها ماهي سردآبي پرورش يافته در استان دانست و افزود: چهار گونه کپورماهيان از جمله کپور معمولي، فينو فاک، آمور و بيگ هد به عنوان ماهيان گرمابي در استان پرورش مي‌يابند.

سرپرست مديريت شيلات و آبزيان سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي صادرات شاه ميگو دراز آب شيرين سد ارس را مختص آذربايجان غربي دانست و افزود: عمده صادرات آبزيان اين استان شامل ماهي قزل‌آلا و کپور ماهيان است.

وهاب‌زاده به افزايش صادرات شاه ميگو در سال جاري، اشاره کرد و افزود: سال گذشته بالغ بر 240 تن شاه ميگو از استان به کشورهاي اروپايي صادر شده و پيش بيني مي‌شود در سال جاري ميزان صادرات شاه ميگو با افزايش 12.5 درصدي به ميزان 270 تن برسد.

وي تعداد مراکز فعال پرورش ماهي و صيادي در استان را 420 مرکز، مزرعه تکثير و پرورش آبزيان عنوان و بيان كرد: 3 هزار و400 نفر جزء نيروهاي شاغل در اين بخش هستند.

سرپرست مديريت شيلات و آبزيان سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص حمايت‌هاي مديريت شيلات و آبزيان آذربايجان غربي از اين مراکز گفت: اين مديريت در زمينه صدور مجوزها، پرداخت تسهيلات بانکي کم بهره، تامين نهادهاي توليد مثل سوخت، بچه ماهي، غذا و غيره و ارائه خدمات کارشناسي از مراکز، مزارع تکثير و پرورش آبزيان استان حمايت مي‌کند.

وهاب‌زاده بيان كرد: به منظور حفظ ذخاير و بهره‌برداري پايدار از منابع آبي استان سالانه نزديک به 6 ميليون قطعه انواع بچه ماهي در مجتمع تکثير و پرورش ماهي شهيد کاظمي پلدشت، تکثير و در منابع آبي استان رها سازي مي‌شود که در نوع خود در شمال غرب کشور بي‌نظير است

دیدگاه خود را بیان کنید