جسد لاك پشت دریایی پوزه عقابی در سواحل بندرعباس شناسایی شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۸ بازدید

بندرعباس - كارشناسان حفاظت محیط زیست هرمزگان از شناسایی جسد یك قطعه لاك پشت دریایی از نوع پوزه عقابی براثر آسیب دیدگی از قسمت میانی لاك در سواحل بندرعباس خبر دادند

ایرنا، روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست هرمزگان اعلام كرد: درپی گزارشی مبنی بر مرگ یك قطعه لاك پشت در ساحل بندرعباس، كارشناسان این اداره كل به محل اعزام و نسبت به شناسایی گونه، بیومتری (زیست سنجی) و بررسی علت یا علل مرگ گونه موردنظر اقدام كردند.

این كارشناسان، گونه لاك پشت دریایی را پوزه عقابی و علت مرگ را آسیب دیدگی از قسمت میانی لاك اعلام كردند.

طول لاك این لاك پشت نر 96 سانتیمتر، عرض لاك 70، طول سر 36، طول دم 30 و طول بدن 165 سانتیمتر و تعداد سپرهای جانبی چهار جفت اعلام شده است.

اداره كل حفاظت محیط زیست هرمزگان اعلام كرد: دلیل آسیب دیدگی، احتمالاً برخورد با پروانه شناور و آسیب دیدگی از ناحیه میانی بدن می باشد.

به گزارش ایرنا، لاك پشتان دریایی از گونه های حفاظت شده آبزیان در سطح جهانی می باشند و IUCN (سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی) از مهمترین سازمان های حامی این گونه لاك پشتان است كه از سال 1966 فعالیت خود را با یك گروه متخصصین شروع كرد.

این سازمان تمام گونه های لاك پشتان دریایی را در فهرست (موجودات درحال انقراض) قرار داد است.

همچنین تمامی گونه های لاك پشتان دریایی را در فهرست شماره یك (پیمان نامه جهانی گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض) و همچنین فهرست شماره یك و دو (طرح مواظبت از گونه های وحشی حیوانات مهاجر) گنجانیده است.

لاك پشت عقابی در آب های صاف و روشن ساحلی جزایر و قاره ها زندگی می كنند، تخم این نوع لاك پشت ها سفید و كروی و بین سه و نیم تا چهار سانتی متر قطر و 28 گرم وزن دارند.

این گونه ی دریایی در مناطق مركزی اقیانوس اطلس و مناطق بین این اقیانوس و اقیانوس هند پراكنش دارد و در مناطقی كه تپه های دریایی و جزایر وجود دارند بیشتر قابل رویت هستند.

محل های لانه گزینی آن ها در ایران سواحل استان های جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان می باشد،‌ لاك پشت عقابی گوشتخوار بوده و معمولاً در شكاف های بین صخره ها و مرجان ها بدنبال غذا می گردد.

لاك پشت های دریایی جزء رده خزندگان (Reptiles ) هستند، موجوداتی با جثه ای بزرگ و با قدمت 275 میلیون ساله از عصر دایناسورها تاكنون زندگی می كنند.

از هشت گونه لاك پشت دریایی كه پنج گونه آن در آب های خلیج فارس زندگی می كنند، هفت گونه در لیست سرخ IUCN ثبت شده است.

از پنج گونه در آب های خلیج فارس شامل لاك پشت دریایی سبز، عقابی، سرخ، رایدلی، چرمی ، تنها دو گونه لاك پشت عقابی و سبز جهت لانه گزینی و تخم گذاری به سواحل استان هرمزگان بخصوص جزایر مراجعه می كنند.

آلودگی های نفتی، فعالیت صید و صیادی، زباله، ساخت و ساز در سواحل، صید بالغین، فاضلاب های شهری و شكارچیان طبیعی از جمله عوامل مهم تهدید و انقراض لاك پشت های دریایی است.

اداره كل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از مردم خواست بمحض مشاهده آنها مراتب را با شماره تلفن30- 6660829 - 0761 اطلاع دهند

دیدگاه خود را بیان کنید