شناسايي 30 گونه کوسه ماهي در خطر انقراض در خليج‌فارس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۸ بازدید

مدير کل محيط زيست هرمزگان: تا كنون هيچ اقدام عملي براي نجات نسل كوسه‌ماهيان انجام نشده است

خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محبي، معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره کل شيلات هرمزگان افزود:‌ بيش از سي گونه کوسه ماهي متعلق به 10 خانواده در آبهاي خليج فارس و درياي عمان زندگي مي کنند، کوسه درنده ، کوسه گربه ماهيان ، نهنگ کوسه ها يا کوسه کر ، سرچکشي ، کوسه ماهيان شکاري و کوسه ماهيان گور خري از جمله اين کوسه ماهيان هستند.

وي اظهار کرد: سالانه حدود چهار هزار و 800 تن كوسه ماهي از گونه هاي چانه سفيد ، باله سياه ، گربه اي ، وحشي و سرچكشي به عنوان صيد غير هدف درخليج فارس و درياي عمان صيد مي شوند كه علاوه بر گوشت از باله آنها در پزشكي و از جگر برخي از گونه ها نيز در بخش صنعتي و پزشكي استفاده مي شود . صيد بي رويه ، استفاده از روش هاي نامناسب صيد و از بين رفتن زيستگاههاي کوسه ماهيان از عوامل نابودي کوسه ماهيان در خليج فارس است .

محبي با اشاره به اينکه مرجان ها و دلفين ها از ديگر گونه هاي آبزي خليج فارس هستند که به علت آلودگي و تخريب زيستگاهها در معرض خطر نابودي قرار دارند، تصريح کرد: کوسه ماهيان زنده زا هستند و در زمان زاد و ولد به سوي آبهاي با عمق کمتر با دماي مناسب مهاجرت مي کند و به همين علت خطرات مختلفي آنهارا تهديد مي کند .

وي ادامه داد: صيد کوسه ماهيان براي مصارف خوراکي و صادرات به خارج از کشور مناسب است و مناسب ترين روش صيد کوسه ها به روش لانگ لاين است .

معاون صيد بنادر ماهيگيري شيلات هرمزگان گفت : از حدود هفت سال قبل همگام با توصيه هاي جهاني و مصوبه جلسه كميته مديريت صيد استان هرمزگان ، صيد كوسه ماهيان در خليج فارس ممنوع اعلام شده و در صورت صيد شدن و ضربه نديدن ، مجددا به دريا بازگردانده مي شوند .

محبي در پايان گفت: در اين روش که به صورت رشته‌هاي طنابي است ، طناب ها به صورت مجزا در آب رها مي شوند و بر سر هر کدام قلابي وصل شده است که طمعه بر سر آن قرار گرفته ، در اين روش کوسه ها به شکل موردي و دانه اي صيد مي شوند.

مجيد وفادار، مدير کل محيط زيست هرمزگان نيز در اين باره گفت: با توجه به اينکه براي رشد و زاد آوري هر کوسه ماهي بيش از بيست سال زمان نياز است تاکنون هيچ گونه فعاليت عملي براي حفظ نسل کوسه ماهيان در کشور صورت نگرفته است .

وي با بيان اينکه کاهش جمعيت کوسه ماهيان اثرات جبران نشدني بر چرخه حيات درياها مي گذارد، اظهار کرد: کوسه ها يکي از حياتي ترين حلقه هاي زنجيره غذايي درياها را تشکيل مي دهند .

وي تصريح کرد: وي ورود مواد شميايي به آبها به علت خاصيت سمي و شيميايي را خطر جدي براي حيات اين گونه از ماهي ها دانست و عنوان کرد: مواد شميايي در بدن اين آبزي رسوب مي کند و سبب افزايش آمار مرگ و مير اين شکارچي دريا مي شود؛ ورود مواد شيميايي و فاضلابهاي تصفيه نشده به آبهاي خليج فارس دو سال پيش باعث مرگ بيش از 35 تن ماهي و بروز پديده کشند قرمز شد .

وفادار در پايان گفت: بيش از270 دلفين در سال هاي گذشته به علت نامعلومي درآبهاي ساحلي شهرستان جاسک تلف شدند

دیدگاه خود را بیان کنید