چهارمحال و بختیاری در انتظار تصمیم جهادی رئیس‎جمهور

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۲ بازدید

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور در حالی قدم به سرزمین چشمه جوشان می‌گذارد که رفع مشکلات آبی این استان به یکی از اساسی‌ترین موضوعات بدل شده است، مردم این استان اجرا نشدن طرح‌های انتقال آب از این استان را با جان و دل از رئیس جمهور که گفته خود مدیر آب استان نیز هست خواستارند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری را بام ایران نامیده‌اند، سرزمینی که چه از منظر جغرافیا و چه از بستر اقلیم آدمی را مسحور می‌سازد تمامی جمال خلقت و توانایی ذات دادار در آفرینش جهان مثل آن است که در چهارمحال و بختیاری به اوج رسیده است.
چهارمحال و بختیاری تنها به جغرافیا و به اقلیمش نمی‌نازد، زیرا تاریخ صفحات گویایی را برای تعریف این داستان اختصاص داده است، سرزمین بکری که میعادگاه و پناهگاه امامزادگان غریب و معصومی بود که در اعصار مختلف در فرار از ظلم‌های حکومت‌های اموی و عباسی به این سرزمین پناه جسته‌اند تا آنجا که نماینده امام یازدهم(ع) به این سو شتافت و مردم باصفا و خونگرم این ولایت با آغوش باز از وی استقبال کرده‌اند.
بلندی سرزمین، آب‌های روان و پاک، طبیعت بی‌آلایش، دشت‌های سرسبز و وسیع و مراتع سرسبز در کنار جاذبه‌های زاگرس از آنها مردمی آزاده و سترون ساخته است. چهارمحال و بختیاری را می‌توان هم«سرزمین آب‌های روان» نامید و هم «دشت لاله‌های واژگون».‌
اگرچه هیچکدام از این واژه‌ها به تنهایی بیانگر طبیعت بکر و زیبای این استان کمتر توسعه یافته کشورمان که امروز تلاش می‌کنند با گام‌های بلند و سریع به سمت توسعه‌ای پایدار بردارد، نیست برخی این سرزمین زیبا و سبز را سوئیس ایران خوانده‌اند که بدون شک اگر امکانات لازم را در اختیار داشته باشد، چه بسا بهتر و زیباتر از سوئیس نیز باشد.

*
توسعه چهارمحال و بختیاری با سفرهای هیئت دولت شتاب افزون‌تری یافت
استان چهارمحال و بختیاری اگر چه از توانمندی و قابلیت‌های فراوان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار بوده اما همواره به عنوان یکی از استان‌های کمتر توسعه یافته کشور مطرح بوده است.
به عقیده کارشناسان، این مسئله ناشی از عوامل فیزیکی و زیرساختی مورد نیاز برای توسعه نیست بلکه به دلیل جهت‌گیری‌های بخشی و منطقه‌ای در برنامه‌ریزی‌های توسعه کشور است که باعث شده استان‌هایی نظیر این استان نتوانند متناسب با ظرفیت‌های خود توسعه یابند.
با آغاز به کار دولت نهم و تداوم این روند در دولت دهم و طرح برنامه‌های عدالت محوری ریاست جمهوری، مدیریت این استان نیز در روند شتابان توسعه برنامه‌ریزی کرده است.
تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تحول در توزیع مناسب منابع بانک‌ها، اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده اقتصادی و از همه مهم‌تر ابداع سفرهای استانی و بسیاری دیگر از سیاست‌های اصولی از دستاوردهای دولت برای توسعه استان‌های محروم به شمار می‌رود.

*
احداث تونل بهشت‌آباد جفا در حق مردم چهارمحال و بختیاری
در سال‌های اخیر، طرح‌های جدید انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های دیگر از جمله طرح بهشت‌آباد و تونل گلاب مطرح شده که تونل آن‌ها علاوه بر طولانی بودن و قرار گرفتن در عمق زیاد زمین، با ابعاد و ظرفیت انتقال آب بسیار بالا طراحی شده و در صورت حفر آن‌ها، مشکل جدی برای منابع آب آینده استان ایجاد می‌شود.
متاسفانه در مطالعات این طرح‌ها، قوانین و ضوابط ملی و بین‌المللی از جمله بند (ه‌) ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه کشور و معیارهای جهانی یونسکو رعایت نشده و همین امر باعث شده هر شهروند در این استان دچار نگرانی از آینده استان باشد.
در حالی‌که در کشور میلیاردها تومان از بیت‌المال برای اجرای شتاب‌زده این تونل‌های غیرکارشناسی تخصیص داده می‌شود، اجرای طرح‌های حیاتی و کم‌هزینه استان چهارمحال و بختیاری، نظیر طرح انتقال آب ونک به لردگان، آبرسانی شرب محور بن-بروجن، انتقال آب سبزه‌کوه، طرح عمران زاینده‌رود جنوبی و تامین آب به شهرستان‌های اردل و کوهرنگ معطل نگه داشته شده و متاسفانه هرساله بودجه آب این استان تحلیل می‌رود.
آیا این رویه با کدام موازین عدالت‌خواهانه که شعار آن داده می‌شود، سازگار است؟

*
احداث بهشت‌آباد فاجعه زیست محیطی است
طرح بهشت‌آباد به دلیل اینکه حوضه وسیعی از استان چهارمحال و بختیاری شامل شهرهای شهرکرد، بروجن، هفشجان، شلمزار، گهرو فرخشهر، فارسان، اردل، ناغان، سفیددشت، فرادنبه، سورشجان، باباحیدر، جونقان، نافچ، کیان، طاقانک، سامان و روستاهای موجود در محدوده این شهرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد از جمله مهم‌ترین و حساس‌ترین طرح‌های انتقال آب است که در تاریخ استان مطرح شده است.
ویژگی مهم تونل بهشت‌آباد عمق قرارگیری در بیش از 300 متری سطح زمین و طول زیاد آن است که بالغ بر 65 کیلومتر بوده و نسبت به بزرگترین تونل استان که همان تونل سوم کوهرنگ است، بیش از سه‌برابر طول دارد.
حفر آب به دلیل قرارگیری در مناطق کمآب و پرجمعیت استان و با شرایط زمین‌شناسی خاص (وجود گسل‌ها و تشکیلات کارستیک)، به مثابه زهکش عظیمی است که بسیاری از چشمه‌ها، قنوات و چاه‌های منطقه را خشک و یا بسیار کم‌آب می‌کند و این فاجعه‌ای است که از هر خشک‌سالی شدید هم خطرناک‌تر است.
از طرف دیگر جمیع نظرات کارشناسی استان و حتی نظر مجامع معتبری همچون مرکز پژوهش‌های مجلس، اداره کل بازرسی استان و سازمان حفاظت محیط زیست استان تونل بهشت‌آباد دارای تبعات منفی زیادی است.
با این وجود استان‌های همجوار با فضاسازی و استفاده ابزاری از افکار عمومی و نفوذی که در کشور دارند، تلاش وافری برای اجرای شتاب‌زده و عجولانه این تونل غیرکارشناسی به خرج می‌دهند ولی هشیاری و پیگیری مجموعه مدیریتی استان و نمایندگان مردم، وزارت نیرو را مجاب کرده که اولا مقدار آب قابل انتقال کاهش داده شود تا حقوق آیندگان استان در استفاده از آب محفوظ بماند و ثانیا از روشی برای انتقال آب استفاده شود که منابع آب زیرزمینی استان زهکش نشود (از جمله روش انتقال آب با لوله).

*
اجرای بهشت آباد 60 درصد چهارمحال و بختیاری را دچار بحران می‌کند
با اجرای تونل بهشت‌آباد ساکنان حوضه بهشت‌آباد که 60 درصد کل جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند، دچار بحران جدی می‌شوند و بسیاری از آن‌ها مجبور به مهاجرت و حاشیه‌نشینی شهرهای دیگر خواهند شد.
در این ارتباط تنها راه برای جلوگیری از این فاجعه اینست که به جای حفر این تونل خانمان‌برانداز، از روش لوله برای انتقال آب استفاده شود و مقدار آب انتقالی با توجه به نیازهای آبی استان در نظر گرفته شود.

*
بام ایران چشم انتظار رئیس جمهور
رئیس جمهور به همراه کابینه‌اش فردا چهارشنبه میهمان سرزمین آب و آبشار چهارمحال و بختیاری است، رئیس جمهور تاکنون سه بار به چهارمحال و بختیاری سفر و هر بار با استقبال باشکوه و کم نظیر از سوی مردم ولایت‌مدار این استان روبرو شده است.
رئیس جمهور در حالی قدم به سرزمین چشمه جوشان می‌گذارد که چرایی احداث تونل بهشت‌آباد چند صباحی است به یکی از اساسی‌ترین موضوعات استان و منطقه بدل شده و تونل گلاب نیز هنوز مهم‌‌ترین دغدغه مردم استان و به‌ویژه شهرستان شهرکرد است.

*
برای استقبال از رئیس جمهور کاملا آماده‌ایم
معاون برنامه‌ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در این رابطه می‌گوید: مردم استان کاملا آماده استقبال از رئیس جمهور هستند.
حمیدرضا فروزنده با بیان اینکه مردم از عملکرد دولت آگاه و کاملا راضی هستند، گفت: اهالی چهارمحال و بختیاری در دوره‌های گذشته سفر هیئت دولت به استان استقبال خوبی داشته‌اند و اکنون در دور چهارم سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به این استان شاهد بهترین استقبال مردم از رئیس جمهور خواهیم بود.
وی پیگیری مصوبات سفرهای گذشته هیئت دولت را محور سفر چهارم هیئت دولت به استان چهارمحال و بختیاری دانست و اظهار داشت: در دور چهارم مصوبه جدیدی در استان چهارمحال و بختیاری نخواهیم داشت.
معاون برنامه ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: دست آورد دور اول سفر هیئت دولت به استان 100 مصوبه بوده که 97 درصد آنها اجرایی شده یک درصد آنها در دست پیگیری است و دو درصد باقی مانده آن قابلیت اجرا نداشته است.
وی تصریح کرد: در دور دوم سفر ریاست جمهور به استان 200 مصوبه داشته‌ایم که 95 درصد آنها اجرا شده و پنج درصد دیگر آنها نیز در دست پیگیری است.
فروزنده دست‌آورد سفر سوم هیئت دولت با استان چهارمحال و بختیاری را 195 مصوبه برشمرد و خاطر نشان کرد: 50 درصد آنها اجرایی شده و 50 درصد دیگر آنها نیز به علت محدودیت منابع در دست پیگیری است.

*
انتقال آب بدون حفر تونل ارزنده‌ترین دستاورد سفر هیئت دولت به استان
نماینده مردم فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در این رابطه می‌گوید: رئیس جمهور مدیر عامل آب استان چهارمحال و بختیاری است و باید گزارش کتبی خود را در شش سال فعالیتش در این سمت ارائه دهد تا مردم متوجه شوند که مدیریت آقای احمدی نژاد به نفع مردم بوده یا اینکه به منافع آنها آسیب وارد کرده است.
نوراله حیدری افزود: رئیس جمهور باید قبل از سفر خود به این استان دستور کتبی خود را در مورد مسدود شدن تونل گلاب یک، منتفی شدن گلاب دو و بهشت آباد برای همیشه و همچنین انتقال آب مازاد به استان‌های دیگر را از طریق لوله اعلام کند.
حیدری بر ضرورت رعایت حقابه مردم استان چهارمحال و بختیاری در انتقال حوزه به حوزه آب تاکید و خاطر نشان کرد: سهیم بودن کارشناسان چهارمحال و بختیاری در مطالعات آب مازاد‌، رعایت حقابه مردم بالا دست با در نظر گرفتن نیاز آبی آینده آنها، پرداخت حق و حقوق کسانی که اراضی آنها تملک می‌شود از مهم‌ترین شروط مردم این استان برای صدور مجوز انتقال مازاد آب است.
وی خاطرنشان کرد: قبل از هرگونه آغاز عملیات اجرایی انتقال آب به خارج از استان به هر راهی غیر از حفر تونل رئیس جمهور باید قبل سفر به چهارمحال و بختیاری کتبا به مردم چهارمحال و بختیاری اعلام کنند که این می‌تواند بهترین ره آورد سفر چهارم هیئت دولت به استان چهارمحال و بختیاری باشد.

*
چهارمحال و بختیاری اسیر دیو خشکسالیست
نماینده مردم شهرکرد عمل به وعده‌های پیشین را مهم ترین خواسته مردم چهارمحال و بختیاری از هیئت دولت عنوان و اظهار داشت: مردم این استان خواهان عمل به وعده بدون آب نماندن حتی یک وجب از خاک چهارمحال و بختیاری هستند.
نصراله ترابی افزود: نه تنها رئیس جمهور در راستای برآورد کردن وعده بدون آب نماندن یک وجب از خاک چهارمحال و بختیاری عمل نکرده بلکه امروزه مردم چهارمحال و بختیاری برای تامین آب شرب و کشاورزی نیز با مشکل روبه رو هستند.
ترابی بر ضرورت اجرای مصوبات سفرهای قبلی هیئت دولت تاکید و افزود: باید قبل از سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری اعتبارات لازم برای اجرای مصوبات سفر های قبلی تخصیص یابد تا مردم این استان احساس کنند که سفرهای هیئت دولت در برآورد برطرف کردن مشکلات مردم مفید هستند.
نماینده مردم شهرکرد با بیان به اینکه از نظر کمی 60 درصد از مصوبات سفرهای گذشته هیئت دولت اجرایی شده است، گفت:این در حالیست که از نظر کیفی و وزن ریالی تنها 30 درصد از مصوبات اجرا شده است.
وی تصریح کرد: پروژه‌های کلیدی سفر ریاست جمهور و هیئت همراه به این استان اجرا نشده است.

*
تحقق 99.5 درصدی مصوبات کشاورزی در سفر نخست هیئت دولت به استان
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سفرهای هیئت دولت را به این استان در توسعه باغات، آبیاری تحت فشار، حوزه آب و خاک و شیلات بسیار موثر بوده است.
صفدر نیازی افزود: تمام مصوبات سفر نخست هیئت دولت به استان در بخش جهاد کشاورزی غیر از یک مصوبه اجرایی شده است.
نیازی دست‌آورد سفر دوم ریاست جمهور به این استان را تصویب 9 مصوبه در بخش کشاورزی عنوان و گفت: از این تعداد هفت مصوبه اجرایی و دو مصوبه دیگر به دلایل محتلف اجرا نشده است.
وی تصریح کرد: در دور سوم سفر هیئت دولت به این استان در بخش جهاد کشاورزی 12 مصوبه به تصویب رسید که پنج مصوبه اجرا شده، پنج مصوبه آن اجرا نشده و برای دو مصوبه دیگر آن نیز درخواست اصلاحیه داده شده است.

*
انتظار مردم توجه به مطالبات منطقه مبدا
دکتر احمدینژاد که قرار بود در هفته دولت میهمان اصفهانی‌ها باشد تا کلنگ احداث تونل بهشت آباد را به زمین بزند حالا باید در سمتی دیگر میهمان کسانی باشد که اجرا نشدن بهشت آباد را با جان و دل خواستار هستند به راستی مهم‌ترین انتظار مردم استان ما از رئیس جمهور، مدیر آب استان چیست

دیدگاه خود را بیان کنید