20 درصد غذای مورد نیاز مردم جهان از این پهنه های آبی تامین می شود.

سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

20 درصد غذای مورد نیاز مردم جهان از این پهنه های آبی تامین می شود.
رییس سازمان شیلات گفت: سه چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است و 20 درصد غذای مورد نیاز مردم جهان از این پهنه های آبی تامین می شود.
سید حسن صالحی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس ها در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: بر اساس آخرین آمار سازمان خواربار جهانی در سال 2014 متوسط سرانه مصرف آبزیان در جهان از 20 کیلوگرم فراتر نرفته است این در حالی است که کشورهای توسعه سرانه خود را از مرز 30 کیلوگرم گذراندند.
وی اظهار کرد: سرانه مصرف آبزیان در ایران در سال 93 کمی بیشتر از 9 کیلوگرم بوده است در حالی که ایران دارای 5 هزار کیلومتر خط ساحلی و جزایر در شمال و جنوب است با این حساب سرانه مصرف آبزیان کمتر از نصف متوسط جهانی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نیمی از این سرانه از روش آبزی پروری در آبهای شیرین داخل کشور شامل ماهیان سردابی و گرمابی تامین می شود و بخش بسیار کمی از آن از دریاها است.

وی افزود: خرداد ماه سال گذشته در اجلاس جهانی روسا و وزرای شیلاتی کشورها در رم به این نکته توجه داده شد که برای تامین غذای بشر نیاز به توجه جدی و ویژه به دریاها و اقیانوس ها داریم، بر این اساس نشستی تخصصی در این زمینه در همان اجلاس برگزار شد که ایران نیز حضور داشت.

رییس سازمان شیلات گفت: امروزه در کشور 350 هزار تن ماهی در آب شیرین پرورش داده می شود در حالی که دریاهای ما در شمال و جنوب ظرفیت بسیار زیادی برای پرورش انواع آبزیان دارند.

وی اظهار کرد: زمانی در دریای خزر 100 هزار تن ماهی برداشت می شد اما امروزه این رقم به 40 هزار تن رسیده و به اینکه این میزان را تثبیت کرده ایم افتخار می کنیم.

صالحی گفت: سالانه بیش از 500 میلیون عدد بچه ماهی را در دریا رهاسازی می کنیم چون رودخانه های کشور به دلیل تهدیدات محیط زیستی برای تخم گذاری ماهی شرایط مناسبی ندارند و محیط سالمی برای زاد و ولد آبزیان نیستند.

وی تاکید کرد: توسعه صنایع در سواحل و وارد شدن فاضلاب و پساب های آنها به دریاها تهدید جدی است که پهنه های آبی و حیات آبزیان را تهدید می کند.

به گفته وی امسال 50 میلیون بچه ماهی به روش تکثیر طبیعی پرورش دادیم.

صالحی ادامه داد: سال گذشته 1 میلیارد برای زیستگاه مصنوعی آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان سرمایه گذاری کردیم فقط به این علت که انسان زیستگاه طبیعی آنها را تصرف کرده است.

وی گفت: در سال 82 یک شرکت خاذجی برای پرورش ماهی در قفس به ایران دعوت شد که در ان زمان پرورش ماهی به این روش در کشور 600 هزار تن بود در حالی که این شرکت بعد از بررسی وضعیت خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر اعلام کرد که توان پرورش تا 900 هزار تن را هم داریم اما از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی برای توسعه ان انجام نشده است.

صالحی تاکید کرد: توجه به پرروش ماهی در قفس امروزه یکی از برنامه های مهم دولت و وزارت جهاد کشاورزی است و امیدواریم بتوانیم به زودی یک برنامه توسعه پایدار پرورش ماهی در قفس در آبهای سرزمینی تهیه کنیم.

وی گفت: دولت جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته با ایجاد 70 بندر صیادی و 120 لنگرگاه صیادی تلاش کرد تا زمینه رفاه ساحل نشینان را فراهم کند و مصرف آبزیان را افزایش دهد.

صالحی تاکید کرد: هیچ ضرورتی وجود ندارد که برای پرورش ماهی آبی با این هدف از زمین استخراج شود بلکه می توان از پساب های کشاورزی و گاهی صنعتی بعد از تصفیه استفاده کرد، این کاری است که کشورهای زیادی انجام می دهند، برخی کشورها تا 7 بار از یک آب استفاده می کنند.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا در یک برنامه 10 ساله به متوسط سرانه مصرف آبزی در کشور برسیم.

سازمان ملل متحد در سال 2008 روز 8 ژوئن برابر با 18 خرداد را روز جهانی دریاها و اقیانوس ها نامگذاری کرده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید