حكایت سد سیمره ایلام، زیر آب رفتن آثار باستانی و مرگ آبزیان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

ایلام - این روزها زیر آب رفتن آثار باستانی و مرگ هزاران قطعه ماهی و آبزی با اجرای طرح بزرگ سد سیمره در استان ایلام به یكی از سوژه های مهم سایت های خبری تبدیل شده است

ایرنا، در حالی كه برخی اخبار دریافتی از مرگ هزاران قطعه ماهی در سد سیمره به عنوان دهمین سد بزرگ كشور حكایت دارد، اما معاون محیط زیست طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست استان ایلام بروز برخی حوادث در آب ها را طبیعی می داند و آمار تلف شدن هزاران قطعه ماهی در این سد را اغراق آمیز عنوان می كند.

'غلامرضا ابدالی'‌ گفت: بررسی ها نشان می دهد كه در اثر حادثه ای طبیعی و تغییر رنگ آب، صدها قطعه ماهی, نه هزاران قطعه, در پشت آب سد سیمره تلف شده است.

وی ادامه داد: اكنون گروه های زبده و كارشناسان محیط زیست و شیلات در مجاورت این سد مستقر شده و فعالیت ها و بررسی های علمی را برای كشف علت مرگ ماهیان و جلوگیری از بروز تلفات بیشتر آغاز كرده اند كه نتایج این كارهای علمی در حوزه محیط زیست به ویژه برای ماهیان منطقه رو به بهبودی است.

ابدالی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد كه تلف شدن ماهیان هیچگونه منشاء انسانی نداشته و حادثه ای طبیعی بوده كه در هر جای دنیا رخ می دهد.

وی در عین حال گفت: گزارش تكمیلی گروه های محیط زیست و شیلات در خصوص مرگ ماهیان در سد سیمره ظرف هفته آینده تكمیل و اطلاع رسانی می شود.

مدیركل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز در خصوص اخباری مبنی بر زیر آب رفتن برخی آثار باستانی گفت: تعدادی قبرستان تاریخی در منطقه بالا دست سد سیمره وجود دارد كه بر اساس قراردادی كه از سه سال پیش با وزارت نیرو منعقد شده كار نجات بخشی برای این آثار انجام شده است.

'مسعود اسكندری' به ایرنا گفت: بر اساس این قرار داد كه از سه سال پیش مفاد آن اجرا شده و همچنان ادامه دارد، برای كلیه قبرستان های تاریخی این منطقه عملیات نجات بخشی انجام شده است.

وی ادامه داد: تمامی هزینه نجات بخشی این قبرستان ها نیز توسط وزارت نیرو پرداخت شده است.

اسكندری اظهار داشت: اكنون هیچگونه مشكلی در زمینه آثار تاریخی مجاور سد سیمره در ایلام وجود ندارد.

سد سیمره یكی از بزرگترین طرح های عمرانی كشور بوده كه حجم مخزن آن دو میلیارد و 800 میلیون متر مكعب است و در پایین دست آن نیروگاه برق ‌آبی رو زمینی با ظرفیت 480 مگاوات شامل سه واحد 160 مگاواتی احداث می شود كه با اتمام آن سالانه بیش از 850 گیگاوات ساعت انرژی برق تولید خواهد شد.

كنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه سیمره و تنظیم آب كشاورزی پایین دست این سد از مهمترین اهداف احداث آن در كنار تولید برق است كه انتظار می رود بهره برداری از آن به تقویت استفاده از منابع آبزی پروری و توسعه گردشگری در منطقه كمك كند.

سد سیمره در فاصله 90 كیلومتری شهر ایلام و در 40 كیلومتری شمال غربی دره شهر بر روی رودخانه ای به همین نام (سیمره) ساخته شده است

دیدگاه خود را بیان کنید