آزولا به معضلي براي حيات تالاب انزلي تبديل شده است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

آزولا به معضلي براي حيات تالاب انزلي تبديل شده است

مديرگروه پژوهشي آمايش سرزمين گيلان گفت: آزولا به معضلي براي حيات تالاب تبديل شده است.

دكتر كريم ثابت‌رفتار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه گيلان، با اشاره به اينكه نوعي سرخس با برگ‌هاي کوچک به رنگ سبز، رشد سريع، منبع غذايي غني براي دام و طيور و قدرت فراوان سازگاري با محيط، اينها بخشي از ويژگي‌هاي گياه غيربومي و وارداتي آزولا با نام علمي azola caroliana است، گفت: آزولا در دهه‌ 60 در قالب طرحي پژوهشي با عنوان «آزولا جانشين کودهاي شيميايي ازته برنج» از يکي از کشورهاي آسياي جنوب شرقي به گيلان راه يافت و پس از سه سال مطالعه‌ مقدماتي براي کاربردي شدن پژوهش‌ها در ايستگاه آزمايشي کشت برنج رشت به عنوان تثبيت‌کننده‌ نيتروژن خاک در فرآيند کشت برنج استفاده شد.

وي افزود: اين گياه آبزي در سال‌هاي اخير به دليل برخي سهل‌انگاري‌ها به برکه‌ها، آبگيرها و رودخانه‌ها راه يافته و از اين طريق از تالاب انزلي سر درآورده و به معضلي براي حيات تالاب تبديل شده است.

وي گفت: از آنجاييكه در شاليزارهاي استان از كودهاي ازته و فسفر زياد استفاده مي‌شود و اين كودها با آب باران به تالاب انزلي از طريق آب رودخانه‌ها وارد مي‌شود، تالاب انزلي را به مكاني مناسب براي گسترش آزولا تبديل كرده است،

ثابت‌رفتار افزود: قرار گرفتن اين گياه غيربومي در تالاب انزلي كه خود هم‌اكنون با چالش‌هاي زيست محيطي زيادي مواجه است مشكلات اساسي براي آن به وجود آورده است.

ثابت رفتار خاطرنشان كرد: نيت خير جهادكشاورزي به نتيجه‌اي شر براي تالاب منجر شد و با وجود كاهش عمق تالاب انزلي روز به روز بر مهيا شدن گسترش آزولا در تالاب بين المللي انزلي افزوده مي‌شود.

وي ادامه داد: اين گياه منبع غذايي مناسبي براي دام‌ها و انواع طيور است و در سال‌هاي گذشته اقداماتي براي جمع‌آوري آن به صورت مكانيكي صورت گرفت اما به دليل پيوسته نبودن انجام اين كار،‌ سرعت اين روند را كاهش داد و موجب شد اين گياه سريع رشد جادويي برخي از گياهان بومي تالاب انزلي را از بين ببرد و يا در معرض تهديد قرار دهد.

مهندس امير عبدوس مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان در ادامه اين گفت‌وگو با مهم برشمردن نقش تالاب در اکوسيستم منطقه و لزوم حفظ آن از نابودي، گفت: آزولا به علت نداشتن رقيب طبيعي و مهيا بودن شرايط محيطي به صورت بي‌رويه و کنترل نشده به ويژه در نيمه‌ اول سال رشد کرده و از طريق رودخانه‌ها به تالاب انزلي راه يافته و اکوسيستم اين تالاب را به خطر انداخته است.

وي افزود: اين گياه کوچک از نظر فيزيولوژيکي در سطح آب زندگي مي‌کند و قرار گرفتن هزاران قطعه از اين گياه در کنار هم، باعث جلوگيري از رسيدن اکسيژن و نور به آب و در نتيجه کاهش نمو و تکثير آبزيان تالاب مي‌شود.

وي با اشاره به اين که اگرچه رشد اين گياه در سال‌هاي اخير در تالاب انزلي به حد تعادل رسيده است، گفت: جمع‌آوري اين گياه بايد به صورت مداوم انجام شود تا بيش از اين محيط زيست تالاب در خطر قرار نگيرد.

عبدوس خاطرنشان كرد: در حال حاضر بهترين روش براي پاکسازي تالاب انزلي از اين گياه، روش جمع‌آوري با ابزار مکانيکي است، زيرا اين گياه در سطح آب قرار دارد و به راحتي قابل جمع‌آوري است.

به گزارش ايسنا، جلبک آزولا که سال‌هاي متمادي مهمان ناخوانده‌ آبگيرهاي گيلان است همچنان به رشد و نمو خود ادامه داده و به يک معضل زيستي تبديل شده است. بديهي است برنامه‌ريزي مناسب، بهره‌گيري از توانايي‌هاي مهندسي و فني و در نهايت تعامل همه‌ي سازمان‌هاي مرتبط مي‌تواند گامي مهم در تبديل اين تهديد به فرصت شود

دیدگاه خود را بیان کنید