اولین كارخانه تولید خوراك آبزیان به روش اكسترود درمازندران افتتاح شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۱۲ بازدید

ساری - نخستین كارخانه تخصصی تولید خوراك آبزیان به روش اكسترود در شمال كشور با ظرفیت تولید سالانه 16 هزار تن، روز شنبه با حضور استاندار مازندران در كیلومتر پنج محور ساری - نكا به بهره برداری رسید

ایرنا، استاندار مازندران در مراسم افتتاح این كارخانه با بیان اینكه امروز یكی از دغدغه های جامعه جهانی امنیت و تامین غذا است، گفت: ظرفیت شیلاتی استان های شمالی بویژه مازندران به اندازه ای بالا است كه مسوولان ارشد با اندك توجه ، می توانند این دغدغه را به حداقل برسانند.

'سیدعلی اكبر طاهایی' با اشاره به اینكه بخش های مختلف كشاورزی از جمله شیلات می تواند در ایجاد اشتغال نقش اساسی ایفا كند ، افزود: تقویت و پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی ، ضامن نهادینه شدن دستاوردهای انقلاب اسلامی است .

وی از سازمان شیلات ایران خواست تا نسبت به تدوین آمایش سرزمینی شیلات استان های شمالی اقدام جدی كند.

طاهایی با بیان اینكه علاوه بر وجود ظرفیت شیلاتی ، فارغ التحصیلان بیكار در رشته های مختلف كشاورزی نیز آماده برای كار هستند ، گفت: مازندران در بخش صنایع تبدیلی كشاورزی استعداد های زیادی دارد.

وی افتتاح كارخانه تولید خوراك آبزیان به روش اكسترود را ظرفیتی برای آبزی پروران شمال كشور دانست و افزود : با توجه به اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها ، پرورش دهندگان انواع ماهیان می توانند با كمترین هزینه حمل و نقل، خوراك آبزیان را تامین كنند.

استاندار مازندران همچنین به آلودگی دریای خزر و قاچاق ماهیان خاویاری اشاره كرد و گفت: از آنجایی كه آلودگی دریای خزر و صید قاچاق ماهیان خاویاری مربوط به پنج كشور حاشیه دریای خزر است ، ضرورت دارد تا همه این كشورها نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وی ماهیان خاویاری را گنجینه مشترك كشورهای حاشیه دریای خزر دانست و تاكید كرد: استان های شمالی ایران در حفظ و حراست از دریای خزر نسبت به كاهش آلودگی و صید مسوولانه همكاری همه جانبه دارند.

مدیر عامل كارخانه تولید خوراك آبزیان مازندران نیز گفت: جذب سریع آب با دوام بسیار طولانی در آب، تنظیم دقیق شناوری خوراك متناسب با عادت تغذیه ای ماهی و فراوری و ژلاتینه شدن مواد خوراكی از مزایای تولید خوراك آبزیان به روش اكسترود است.

' عبدالله كابلی ' افزود: بهبود فرایند هضم و جذب، پلت های یكدست با اندازه های دقیق بدون ذرات شكسته ، كاهش و از بین رفتن تركیبات ضد تغذیه ای و آلودگی های موجود در مواد اولیه و استریلیزه شدن خوراك از دیگر مزیت های تولید خوراك آبزیان به این روش است.

وی از افزایش سرعت رشد و بهبود ضریب تبدیل و در نتیجه كوتاه شدن دوره پرورش و كیفیت بهتر و در نتیجه افزایش سودآوری به عنوان دیگر مزایای تولید خوراك آبزیان به روش اكسترود یاد كرد

دیدگاه خود را بیان کنید