سهم بخش كشاورزي در اشتغال كشور 23 درصد است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

معاون اول رييس‌جمهور سهم بخش كشاورزي از كل اشتغال كشور را 23 درصد و سهم اين بخش از توليد ناخالص داخلي را 31 درصد عنوان و اظهار كرد: ميزان مصرف پروتئين حيواني از 29 گرم روزانه‌ فعلي بايد به 35 گرم در برنامه پنجم توسعه برسد

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا رحيمي امروز در بيست‌وهفتمين اجلاس كميسيون منطقه‌اي آسيا - خاور دور و اقيانوسيه سازمان جهاني بهداشت دام كه با حضور 25 كشور عضو اين كميسيون در ايران برگزار شد، اعلام كرد: در دهه‌هاي اخير تغييرات مهمي در جهان رخ داده و چالش‌هاي موجود در مقوله غذايي جدي‌تر و نگران‌كننده شده است.

وي افزود: جميعت جهان از مرز هفت ميليارد گذشته و نزديك به يك ميليارد با گرسنگي و سوء‌ تغذيه مواجه هستند كه پيش‌بيني براي آينده جهان چندان خوشبينانه نيست.

رحيمي تصريح كرد: تا سال 2050 توليد غذا در كشور‌هاي در حال توسعه بايد دو برابر شود تا جوابگوي تغذيه جمعيت روبه‌ رشد باشد.

وي با اشاره به اين‌كه «در كشور ايران بخش كشاورزي 23 درصد از كل اشتغال و 31 درصد از توليد خالص داخلي را دارد» گفت: سرمايه‌ دامي و سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در طيور دام و آبزيان از مهم‌ترين سرمايه‌هاي ملي كشور است كه علاوه بر تامين پروتئين جامعه، فرصت شغلي فراهم كرده و صيانت از اين سرمايه و حمايت از اين درآمد باعث اشتغالزايي، تثبيت شغل و استقرار عدالت و ثبات اجتماعي به ويژه در سطح جامعه‌ روستايي و عشايري و تحقق اهداف توسعه‌اي كشور مي‌شود.

معاون اول رييس‌جمهور اظهار كرد: در سال گذشته به عنوان سال پاياني برنامه چهارم توسعه 14.5 ميليون تن محصولات دامي و شيلاتي توليد شد و هم‌اكنون ميزان مصرف روزانه‌ پروتئين حيواني فراتر از 29 گرم شده كه بالاتر از ميانگين جهاني است.

به گفته وي، در برنامه پنجم توسعه بايد ايران در توليد محصولات دامي جهان به جايگاه والاتري دست يابد و رتبه‌ 25 در توليد گوشت گوسفند، رتبه هفتم در توليد گوشت بز، رتبه نهم در توليد گوشت طيور، رتبه يازدهم در توليد عسل، رتبه سيزدهم در توليد گوشت گاوميش، رتبه نوزدهم در توليد گوشت شتر، رتبه سي‌ويكم در توليد گوشت گاو و رتبه بيست‌ويكم در توليد شير دست يابد و مصرف پروتئين روزانه كشور به 35 گرم افزايش يابد.

رحيمي با تاكيد بر نقش دامپزشكان و خدمات دامپزشكي در دستيابي به حفظ و ارتقاء بهداشت همگاني، امنيت و سلامت غذا، برآورده‌كردن الزامات بين‌المللي در تجارت دام اظهار كرد: سازمان جهاني بهداشت دام مرجع اعلام قوانين و ضوابط بهداشت دام است و 187 كشور عضو اين سازمان ملزم به رعايت مقررات در نظام‌نامه‌هاي حيوانات آبزي و خاكزي هستند.

رحيمي افزود: سازمان دامپزشكي ايران يكي از سازمان‌هاي استراتژيك براي كشور بوده كه نقشي كليدي و اثر‌گذار دارد و كارنامه‌ آن در سطح جهان درخشان و قابل تقدير است.

معاون اول رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: سازمان دامپزشكي ايران عضو رسمي سازمان خواروبار جهاني، اكو و عضو برنامه‌ كنترل بيماري‌هاي مشترك انسان و دام مديترانه است

دیدگاه خود را بیان کنید