نقشه راه توسعه آبزی پروری كشور تهیه می شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

بندرانزلی - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پیامی به نخستین همایش ملی آبزی پروری ایران از تهیه نقشه راه توسعه آبزی پروری كشور با همكاری تمامی حوزه های ذیربط خبر داد

ایرنا، 'نسرین سلطانخواه' در این پیام كه توسط رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران قرائت شد، ضمن ابراز خشنودی از رشد قابل توجه تولید آبزیان از طریق آبزی پروری و افزایش سرانه مصرف ماهی، اظهار داشته است: در صورت تهیه نقشه راه توسعه آبزی پروری می توانیم با كاهش هزینه های تولید ، افزایش تولید در واحد سطح داشته و در راستای تولید اقتصادی پایدار حركت كنیم.

وی با تأكید بر ضرورت توجه به عوامل تحدید توسعه پایدار در كشور افزوده است: در بحث غذا، استفاده از گوشت دام و طیور برای تغذیه انسانها با مشكلات متعددی از اصلاح نژاد گرفته تا تولید گازهای گلخانه ای همراه است .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به افزایش جمعیت ، كاهش زمین های مستعد كشاورزی و آب شیرین اشاره و خاطرنشان كرد: یكی از رویكردهای جهانی در این زمینه توجه به اقیانوس ها كه سه چهارم كره زمین را فراگرفته و نیز توجه به صید آبزیان برای تغذیه است.

وی ادامه داد: با وجود رشد سریع جهانی در این خصوص از دهه 1960 تا دهه 1980 میزان ماهیگیری در دهه اخیر تقریباً ثابت باقی مانده و توجه به توسعه پایدار در این خصوص و محافظت از آبزیانی كه در دهه های گذشته مورد استفاده بی رویه انسان قرار گرفته اند، در صدر برنامه های حفاظت از دریاها و اقیانوس ها می باشد.

سلطانخواه اضافه كرده است: با عنایت به اینكه میزان تولید آبزیان از طریق صید و صیادی تكافوی نیاز روز افزون جامعه جهانی را نمی كند، توجه به رویكرد آبزی پروری در منابع آبی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی آبزی پروری ایران روز سه شنبه با حضور رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران، رییس پژوهشكده آبزی پروری ایران و جمعی از كارشناسان این رشته در زیباكنار آغاز به كار كرد

دیدگاه خود را بیان کنید