بر سلامت آبزیان پرورشی نظارت كامل می شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۸ بازدید

بندرانزلی - رییس سازمان دامپزشكی كشور در نخستین همایش ملی آبزی پروری ایران، بیماری را مهمترین چالش صنعت آبزی پروری دانست و گفت: بر سلامت و بهداشت آبزیان پرورشی نظارت كامل داریم

ایرنا، ' سید محسن دستور' عصر سه شنبه در این همایش اظهار داشت: پارسال از حدود هشت هزار مركز تكثیر و پرورش آبزیان موجود در كشور با نظارت بر هفتهزار و 600 مركز فعال برای جلوگیری و كنترل بیماری ها كمك شد.

وی میزان صید و تولید آبزیان در كشور را 660 هزار تن در سال عنوان و اضافه كرد: سالانه بیش از 10 درصد ضایعات به علت بیماری در آبزیان پرورشی وجود دارد كه باید بكوشیم با همت و همكاری همه دستگاه ها این میزان را كاهش دهیم.

رییس سازمان دامپزشكی كشور، آبزی پروری را صنعتی مهم و موثر در زمینه تامین امنیت غذایی، اشتغالزایی و صادرات دانست.

و ی افزود: از ابتدای برنامه چهارم 14 درصد رشد سرمایه گذاری در آبزی پروری مشاهده می شود كه رشدی قابل قبول است.

وی خاطر نشان كرد: با اقدامات انجام شده در كشور در زمینه نظارت و كنترل بر سلامت و بهداشت تولیدات آبزیان، ایران در فهرست A صادرات به اتحادیه اروپا در زمینه میگوی پرورشی و ماهیان دریایی قرار گرفت.

دستور یادآور شد: سازمان دامپزشكی طی سالهای اخیر چندین مركز تشخیص تخصصی بیماریهای آبزیان از جمله مركز تشخیص تخصصی میگو در بوشهر، ماهیان سردابی در چهارمحال و بختیاری، ماهیان گرم آبی در گیلان و ماهیان دریایی در اهواز را تاسیس كرده است.

وی در خصوص اقدامات سازمان دامپزشكی در این زمینه به مبارزه با بیماری ها و وجود سیستم مراقبت از بیماری ها اشاره و اضافه كرد: سال گذشته 15 بیماری آبزیان را تحت پوشش بردیم.

رییس سازمان دامپزشكی كشور با اشاره به خطر مصرف بی رویه و غیرمجاز داروها در استخرها و مراكز پرورش آبزیان افزود: پارسال با همكاری موسسه تحقیقات شیلات، مراكز پرورش قزل آلا از نظر باقی ماندن سموم و داروها در بدن ماهی مورد پایش قرار گرفت.

به گفته دستور نتایج به دست آمده حاكی از مصرف بی رویه و غیرمجاز داروی ضدعفونی كننده 'مالاشیت گرین' در برخی مراكز بود.

وی افزود: امسال دو اقدام موثر در این زمینه انجام و علاوه بر ممنوعیت كامل استفاده از این ماده سمی، محصولات سالم برای جایگزینی تهیه، وارد و در اختیار تولید كنندگان قرار گرفت.

وی ادامه داد: مصرف داروها، مواد افزودنی و سموم و مواد بیولوژیك نه تنها از نظر مصرف غذایی اشكال دارد بلكه می تواند تهدید كننده صادرات و بازارهای جهانی و ایجاد خطر برای امنیت سرمایه گذاری باشد.

رییس سازمان دامپزشكی در خاتمه با تاكید بر اهمیت صنعت آبزی پروری به لحاظ تامین امنیت غذایی و اشتغالزایی ابراز امیدواری كرد كه با همكاری و تعامل خوب بین بخش های تحقیقاتی و اجرایی، شاهد رشد كمی و كیفی تولیدات آبزیان در كشور باشیم.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی آبزی پروری ایران روز سه شنبه با حضور رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران، رییس پژوهشكده آبزی پروری ایران و جمعی از كارشناسان این رشته در زیباكنار گشایش یافت

دیدگاه خود را بیان کنید