آبزیان دریایی در اولویت تولید قرار دارند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۳ بازدید

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: انواع آبزیان دریایی پرورشی کشور در اولویت تولید قرار دارند

خبرگزاری فارس از بندر انزلی، ابوالفضل سپهداری در جمع محققان و پژوهشگران آبزی‌پروری کشور به نقشه راه برنامه راهبردی نرم‌تنان، جلبک‌ها، غذاهای زنده و ماهیان زینتی اشاره کرد و اظهار داشت: موسسه تحقیقات شیلات ایران چهار هدف اصلی را در برنامه پنج ساله چهارم توسعه مورد بررسی قرار داده است.
وی ادامه داد: مشارکت در دستیابی به اهداف بهره‌برداری بهینه و توسعه پایدار فعالیت‌های شیلاتی از طریق انجام تحقیقات مستمر، منظم و به‌روز و همچنین کمک به ارتقای سهم ارزش افزوده زیربخش شیلات در اقتصاد کشور از طریق انجام تحقیقات لازم در تدوین راهبردها و تعریف سیاست‌های اجرایی به عنوان محور اصلی در بیان فعالیت‌ها و انتخاب عنوان‌ها در پروژه‌های تحقیقاتی مد نظر است.
سپهداری با بیان اینکه راهبردها و سیاست‌های مورد لزوم برای حمایت و پشتیبانی از برنامه مشخص شده است، تصریح کرد: مقطع زمانی برنامه در سه افق پنج سال نخست، پنج سال دوم و 10 سال آخر پیش‌بینی شده و بر این مبنا اقدام‌های لازم انجام می‌شود.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران بر برنامه‌های زمان‌بندی شده هدفمند دیگر آبزیان در توسعه فعالیت‌های شیلاتی تاکید کرد و افزود: بهره‌برداری بهینه از منابع و ذخایر ملی، افزایش مصرف سرانه آبزیان و تنوع‌بخشی به محصولات مصرفی، بازارهای مصرفی و اشتغال‌زایی به نحو شایسته باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به برنامه‌های محصولی گونه‌های ماهیان زینتی، غذاهای زنده، جلبک‌ها و دوکفه‌ای‌ها، خاطرنشان کرد: پرورش آبزیان در جهان در سال‌های اخیر روند افزایشی چشمگیری داشته است.
سپهداری 20 درصد مجموع تولید را ویژه انواع آبزیان ذکر کرد و بیان داشت: 29 درصد صید و تولید جهانی را آبزیان خوراکی تشکیل می‌دهند.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران صید و تولید 7.73 میلیون تن را مربوط به جلبک‌های دریایی و 26.4 میلیون تن را مربوط به جانوران آبزی پرورشی بیان کرد و یادآور شد: تولیدات دریایی شامل 8.5 میلیون تن انواع نرم‌تنان، 1.05 میلیون تن انواع سخت پوستان و 63/. میلیون تن انواع ماهی دریایی بوده است
وی با بیان اینکه 59 درصد صید و تولید را آبزیان پرورشی آب شیرین و آبزیان پرورشی دریایی تشکیل می‌دهند، ابراز داشت: در مجموع 38.5 درصد از آبزیان پرورشی هستند.
سپهداری آبزیان دریایی پرورشی را با 83.5 درصد، سخت پوستان 10.3 درصد و انواع ماهیان دریایی و انواع مهاجر را با 6.2 درصد مجموع جانوری پرورشی اعلام کرد و اذعان داشت: این ارقام نشان می‌دهد که نرم‌تنان بین جانوران پرورشی در سطح جهانی دارای بیشترین و ماهی‌ها کمترین میزان تولید بوده‌اند.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران محدود بودن ماهی‌های دریایی پرورشی را نشان دهنده مشکلات بیشتر در این زمینه برشمرد و افزود: میزان تولید ماهی‌های آب شیرین و ماهی‌های دریایی به ترتیب 54.4 و 6.3 درصد است.
وی با تاکید بر توجه به کمیت مقدار تولید در سطح جهانی و بررسی روش‌ها و فناوری پرورشی، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران اولویت باید به انواعی از آبزیان دریایی پرورش داده شود که در سطح جهانی در اولویت هستند زیرا روش‌های تکثیر و پرورش آنها به خوبی شناخته شده و دارای بازار است.
سپهداری به مسائل و مشکلات موجود در آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: با توجه به محدود بودن مطالعات مربوط به تولید تجاری آبزیان پرورشی، هرگونه برنامه‌ریزی در زمینه تکثیر و پرورش جلبک‌ها، نرم‌تنان و ماهیان زینتی در مرحله نخست باید به صورت تحقیقاتی انجام شده و پس از آن به صورت احداث واحد راهنما انجام شود.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه، تصریح کرد: با وجودی که گونه‌های بسیاری از نرم‌تنان پرورشی در سراسر سواحل جنوبی کشور وجود دارد اما تا کنون به بهره‌برداری از این ذخایر و امکان تکثیر و پرورش آنها توجه کافی نشده است.
به گفته وی، کارشناسان فرانسوی به این نتیجه رسیدند که موقعیت جغرافیایی منطقه به طور قاطع و کامل مناسب و آماده برای کشت و تولید انواع مختلف صدف‌های خوراکی در تمام سواحل است.
سپهداری خاطرنشان کرد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج طرح‌های پژوهشی و آزمایشی که در سال‌های برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مورد اجرا گذاشته شده، می‌توان اهداف کلی پرورش آبزیان مذکور را برای دوره‌های بعدی پیش‌بینی کرد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران بالا بردن سطح و کیفیت اطلاعات زیستی، فنی و اقتصادی در زمینه پرورش جلبک‌ها و نرم‌تنان را یکی از اهداف پیش‌بینی شده در برنامه توسعه کشور توصیف کرد و اذعان داشت: انتقال و جذب تکنولوژی پرورشی جلبک‌ها و نرم‌تنان کشور، بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌ها و امکانات آب‌های جنوبی کشور در زمینه پرورش جلبک‌های دریایی و نرم‌تنان قابل پرورش از جمله این اهداف است.
وی توسعه صادرات محصولات پرورشی دریایی به منظور کسب درآمد ارزی و تامین بخشی از مواد پروتئینی کشور از طریق ترویج مصوبات پرورشی را از دیگر اهداف برنامه توسعه در تولید آبزیان پرورشی عنوان کرد

دیدگاه خود را بیان کنید