توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدها

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدها

محمد صمدزاده مدیر امورشیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این باره تصریح کرد: در روند برنامه‌های در دست اجرای این سازمان و نهادینه کردن استفاده بهینه از منابع موجود، این طرح در فاز اجرایی قرار گرفته است.
صمدزاده با اشاره به اهمیت تولید ماهیان خاویاری در آب‌های شیرین استان گفت: ماهیان خاویاری از با‌ارزش‌ترین ماهیان دنیا هستند و تا سال‌های اخیر دریای مازندران مأمن اصلی این ماهیان بوده و کشورهای ایران و روسیه، عمده تولیدکنندگان خاویار جهان به شمار می‌رفتند.
وی با بیان اینکه 27 گونه ماهی خاویاری در دنیا وجود دارد که 6 گونه آن در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زیست کرده و 90 درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند، یادآور شد: ازدیاد روزافزون جمعیت جهان و توجه مردم کشورها به اهمیت مصرف پروتئین‌های دریایی سبب شد که در اواخر قرن بیستم مقدار صید جهانی ماهیان به 110 میلیون تن در سال بالغ شود که با لطمات وارد شده به ذخایر موجود این مقدار به 80 میلیون تن کاهش یافته است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این استان از امکانات و استعدادهای خوبی برای توسعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی برخوردارست افزود: پیگیری و حل مشکلات موجود در تفاهمنامه بین شرکت آب منطقه‌ای و این سازمان درخصوص استفاده دومنظوره از چاه‌های کشاورزی برای آبزی‌پروری و پیگیری تفاهمنامه بین معاونان وزیر جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، معاونان آب و خاک و صنایع و سازمان شیلات ایران در توسعه آبزی‌پروری در استخرهای ساخته شده توسط مدیریت آب و خاک استان از برنامه‌های شاخص این مدیریت بوده است.
صمدزاده به برنامه‌های این سازمان در توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان اشاره کرد و اظهار داشت: از سال 90 پایلوت پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران کلیبر عملیاتی شده است. پرورش فیل ماهی در قفس در این دریاچه ، با یک هزار قطعه ماهی یکصد گرمی آغاز و با حداقل تلفات در دوره رشد 305 روزه، وزن این ماهیان به طور متوسط به 5/3 کیلو گرم رسیده است.
وی با اشاره به اینکه خاویار دریای خزر به دلیل ممنوعیت صید ناشی از خطر انقراض نسل ماهیان خاویاری، در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود، اعلام کرد: تا سال‌های اخیر ایران در زمینه صید این ماهیان و استحصال خاویار رتبه دوم جهان را داشته و برند خاویار لوکس جهانی را از آن خود کرده بود. مدیر شیلات و امور آبزیان استان هزینه‌های یک‌ساله پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران را 500 میلیون ریال و ارزش افزوده این محصول را 250 میلیون ریال اعلام کرد و یادآور شد: پرورش این ماهیان با رعایت دقیق الگوها و استانداردهای بین المللی انجام پذیرفته است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به توجه این مدیریت بر ترویج استفاده از آبزیان در فرهنگ غذایی جامعه اذعان داشت: سرانه مصرف گوشت سفید در استان چهارکیلوگرم بوده و تلاش می‌شود ضمن فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف این ماده غذایی و قراردادن ماهی در سبد غذایی خانوارها، مصرف آن در استان افزایش یابد و برنامه پنج ساله سازمان جهاد کشاورزی بر افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی تا شش کیلوگرم استوار شده است.
صمدزاده اضافه کرد : با برنامه‌ریزی برای تولید 3 هزار و 700 تن از انواع آبزیان در استان و براساس تولید پیش‌بینی شده در سال اول برنامه توسعه پنجم، این مدیریت از آبزی‌پروران حمایت می‌کند. با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان پیش‌بینی می‌شود در برنامه پنجساله آینده میزان تولید به 6 هزار تن افزایش یابد

دیدگاه خود را بیان کنید