جمع‌آوری 25 تن آلودگی نفت از سواحل گیلان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۴۹ بازدید

جمع‌آوری 25 تن آلودگی نفت از سواحل گیلان

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان این‌که ساماندهی تمامی شناورهایی که برروی آب‌های کشور تردد می‌کنند از خواسته‌های اصلی این سازمان است، از ثبت 19 هزار شناور توسط سازمان بنادر خبر داد

(ایسنا)، سید عطاالله صدر در جریان امضای تفاهم‌نامه با سازمان هلال احمر به منظور افزایش سطح جست‌وجو و امداد و نجات در سوانح دریایی به کنوانسیون امداد و نجات دریایی که سال 1985 توسط IMO لازم‌الاجرا شد، هدف از این کنوانسیون را هماهنگی بین‌المللی بین ارگان‌های امداد و نجات و جست‌وجوی دریایی اعلام کرد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان این‌که طول سواح ایران پنج هزار و 400 کیلومتر است، گفت: در کمیته مراکز جست‌وجو نجات در راستای توسعه اقداماتی از این دست و برای ایجاد زمینه کنترل و نظارت بر وضعیت انجام جست‌وجو و نجات شناورها و خدمات پزشکی و انتقال سانحه‌دیدگان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول امسال 559 مورد نجات یافته داشتیم که در مقایسه با سال گذشته این رقم افزایش نشان می‌دهد.

صدر به عمر زیاد شناورها و نیز مشخصات فنی نامناسب تعدادی از شناورهایی که در دریا تردد می‌کنند اشاره و با بیان این‌که امواج می‌تواند به این شناورها آسیب وارد کند،‌ اظهار کرد: عوامل انسانی یکی از راه‌های موثر در ایجاد سوانح است زیرا شناورهای جدید و کشتی‌های جدید آموزش‌های لازم را دیده‌اند. این شناورهای قدیمی و لنج‌ها هستند که در سوانح بیشتر آسیب می‌بینند و آموزش صاحبان این شناورها ضروری است که سازمان امداد و نجات می‌تواند این کار را برعهده بگیرد و ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

**راه‌اندازی 15 شناور مدرن تجسس و 16 اسکله اختصاصی

وی تجهیزات تجسس و نجات را بسیار مناسب دانست و افزود: با توجه به گسترش حمل و نقل دریایی 15 شناور مدرن تجسس و نجات و 16 اسکله اختصاصی برای این امر ایجاد کردیم و تجهیزاتی همچون جلیقه نجات در اختیار دریانوردان ومسافران دریایی قرار می‌دهیم.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود:‌ با توجه به وسعت سواحل نیازمند گسترش امدادرسانی هستیم در این زمینه سازمان بنادر برای پایش هوایی سواحل دو ایستگاه در آب‌های شمالی و یک ایستگاه در آب‌های جنوبی ایجاد می‌کند تا بتوانیم از طریق این ایستگاه‌ امداد هوایی را به موقع در اختیار سانحه دیدگان قرار دهیم.

به گفته صدر، مانورهای تجسس و نجات با کشورهای خارجی به ویژه در مورد آلودگی‌های نفتی به صورت دوره‌ای برگزار خواهد شد اما آنچه مهم است این‌که شناورها باید به تمام وسایل لازم مجهز باشند که با توجه به ایستگاه‌های MRCC به دنبال ارتباطات ماهواره‌ای هستیم تا سرعت حضور در سانحه به حداکثر برسد.

**جمع‌آوری 25 تن تاربال نفتی در سواحل گیلان

وی درباره آلودگی نفتی ناشی از سکوهای نفتی کشور آذربایجان که تا بندرانزلی در استان گیلان پیشروی کرده است، به مقابله و جمع‌آوری ضایعه نفتی از طرف آذربایجان اشاره کرد و گفت: در ارتباط با طرف آذربایجانی برای کاهش آلودگی صحبت شد و این در ادامه نیازمند ورود ارگان‌های دیگر است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بر اثر این سانحه 25 تن تاربال نفتی توسط سازمان بنادر در سواحل گیلان جمع‌آوری شد. نمونه حاصل از جمع‌آوری به محیط زیست صادر شد تا پس از انجام آزمایش و مطابقت با نفت آذربایجان اقدامات لازم از طریق وزارت خارجه صورت گیرد. اما از این جای کار به بعد بر عهده سازمان محیط زیست است. البته در اجلاس گرجستان که در آینده نزدیک انجام می‌شود در این مورد با طرف آذربایجانی صحبت خواهد شد.

**19 هزار شناور در کشور ثبت شده است

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این که در شرایطی که شناورها توسط سازمان بنادر ثبت و پلاک می‌شوند چرا معاون اول رییس جمهوری ابلاغیه‌ای مبنی بر این کار در هفته گذشته صادر کرده است گفت: در این ابلاغیه تاکید بر ثبت شناورهایی است که شناسنامه ندارند. یکی از وظایف سازمان بنادر ساماندهی شناورها است که شامل تجاری و صیادی می‌شود.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: در برخی موارد شناورها بی‌هویت هستند که در زمینه سوانح و امداد و نجات و همین طور نابه‌سامانی‌های دیگر مشکل‌آفرین خواهند شد اما طبق این ابلاغیه با همکاری سازمان شیلات شناورهایی که تاکنون ثبت نشده‌اند، ثبت شده و پلاک می‌شوند.

صدر خاطرنشان کرد: شناورهای فاقد هویت اجازه ماهیگیری ندارند اگر هم به ماهیگیری اقدام کنند نیروی انتظامی دریا آن ها را توقیف کرده و از تردد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

وی همچنین به ایسنا گفت: هفت هزار فروند لنج و 12 هزار فروند قایق تاکنون ثبت شده و مجوز تردد دارند و بازدید می‌شوند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، از شناورهای فاقد هویت آماری در دست نیست. این شناورها پس از شناسایی به سازمان بنادر معرفی می‌شوند تا ثبت شده وگرنه برای تردد مجاز نیستند و یکی از خواسته‌های اصلی بنادر ساماندهی تمامی شناورها است

دیدگاه خود را بیان کنید