چالش‌های زنجیره میگو در خوزستان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۷ بازدید

چالش‌های زنجیره میگو در خوزستان

باشگاه خبرنگاران خوزستان خوزستان یکی از استان‌های کشور است که قابلیت‌های زیادی در تولید و پرورش آبزیان به وی‍‍ژه میگو دارد. صنعت پرورش میگو در خوزستان از سال 71 در چوئبده آبادان با سطحی محدود آغاز شد و امروز بیش از 5 هزار هکتار از اراضی چوئبده به پرورش این آبزی اختصاص دارد.

شاید بسیاری فکر کنند که با توجه به مشکلات زیادی که در عرصه پرورش دهندگان آبزیان وجود دارد در سال‌جاری در تولید میگو دچار مشکل شده‌ایم اما نظر مدیرکل شیلات خوزستان در این باره متفاوت است چرا که می‌گوید: در سال جاری 93.5 درصد افزایش تولید در میگو محقق شده است.

رحیم مغینمی گفته بود: در سال‌جاری میگوی خوزستان رشد جهشی داشته و نسبت به سال گذشته بیش از 460 تن میگو تولید کرده‌ایم و با تلاش پرورش دهندگان گامی بسیار بلند برداشته شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای حمایت از پرورش دهندگان میگو انجام شده است، می‌افزاید: در بخش بخشش سود جرائم پرورش دهندگان میگو قرار شده است تا سقف 70 درصد از سود جرائم دیرکرد پرورش دهندگان میگو بخشوده شود و در این باره نیز موافقت‌های لازم اخذ شده است.

*
بازار میگو مشخص نیست

مشخص نبودن بازار میگو یکی از دلایلی است که پرورش‌دهندگان در این زمینه دچار مشکل شده‌اند. این معضلی است که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی خوزستان نیز به آن تایید می‌کند و می‌گوید: قیمت هرکیلو میگو در شرایط کنونی در بازار بین 8 هزار و 500 تومان تا 11 هزار تومان است اما قیمت واقعی این محصول بیش از این رقم است.


وی با اشاره به کیفیت میگوی استان می‌گوید: در سال‌جاری کیفیت میگوی تولیدی خوزستان بسیار مطلوب و مرغوب شده است و این موفقیت تنها در سایه استفاده از روش‌های نوین پرورش میگو محقق شده است

دیدگاه خود را بیان کنید