آبزی پروری برای ارتقای امنیت غذایی کشور اهمیت راهبردی دارد

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۱۰۷ بازدید

آبزی پروری برای ارتقای امنیت غذایی کشور اهمیت راهبردی دارد
ایرنا، دکتر «محسن مشکات» عصر روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان مرکری در اراک افزود: صنعت آبزی پروری نسبت به صنایع دامی نوپا است ولی باید سهم تولید محصولات آبزی در تامین پروتئین و امنیت غذایی مردم جدی گرفته شود و در سایه برنامه هدفمند جایگاه خود را در سبد غذایی مردم تثبیت کند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: سازمان دامپزشکی کشور پارسال سیستم هشدار سریع و مکان یابی بیماریهای آبزیان را به عنوان یکی از زیرساختهای اساسی فعالیتهای آبزی پروری ایجاد کرده است

دکتر مشکات بیان کرد: این سیستم مراقبتی بهترین وضعیت را در شناسایی و مهار به موقع عوامل بیماری زای آبزیان در ساعات اولیه آلودگی محیطی مهیا می کند.

وی یادآور شد: بر اساس بازدیدهای انجام شده از مراکز پرورش آبزیان استان مرکزی این منطقه از نظر بیماری های آبزیان و تلفات مشکل خاصی ندارد و نسبت به سایر استان ها از نظر سطح و کیفیت بهداشتی در سطح بالایی قرار دارد.

وی اظهار کرد: پارسال تمامی محصولات دامی از نظر مسنجش میزان باقی مانده ها در سیستم پایش قرار گرفت و از سلامت محصولات تولیدی اطمینان خاطر حاصل شد.

معاون دامپزشکی کشور ادامه داد: استان مرکزی در حوزه پرورش و تولید ماهیان سردآبی شرایط خوبی دارذ و بیش از 202 مزرعه در استان در این خصوص فعال است.

دکتر مشکات گفت: استان مرکزی یکی از مراکز تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمانی است که علاوه بر تامین نیاز استانی به عنوان کانون مهم تامین بچه ماهی سایر استان ها مطرخ است.

وی افزود: بیماری های آبزیان در چهار دسته ویروسی، انگلی، باکتریایی و قارچی تقسیم می شود که باید موارد پیشگیری و مهار این بیماریها به ظرافت دنبال و اقدامات فرنطینه و بهداشتی انجام شود.

در این نشست با حضور کارشناسان و مسوولان آبزی پروری و دامپزشکی استان مرکزی مشکلات و پیشنهادات بیماری های آبزیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت

دیدگاه خود را بیان کنید