صید ماهی‌های خاویاری خزر از سال ۲۰۱۲ ممنوع می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۵۰ بازدید

سران ۵ کشور حاشیه دریای خزر (ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان) در آخرین نشست مشترک خود در باکو در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۰ برای نخستین بار بر سر ممنوعیت صید ماهی‌های خاویاری به توافق رسیده بودند.

سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل از دویچه وله در تاریخ 21 دسامبر (30 آذر)، علی اصغر مجاهدی، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در سی‌و دومین نشست "کمیسیون مشترک منابع زیست محیطی دریای خزر" که به مدت سه روز در باکو برگزار شد، اعلام کرد، سهمیه ایران از صید ماهی‌های خاویاری حدود 400 تن بوده، اما اکنون کاهش یافته است. وی همچنین گفت که پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ی "حفاظت از ذخایر ماهی‌های خاویار در دریای خزر" مورد موافقت همه کشورها قرار گرفته است.
تاریل ممدلی، معاون وزیر محیط زیست آذربایجان و عضو "کمیسیون مشترک منابع زیست‌آبی دریای خزر"، نیز پیش از این تعلیق صید خاویار به مدت 10 سال را پیشنهاد کرده بود. کارشناسان محلی می‌گویند، تعداد ماهی‌های خاویاری بقدری کم شده که کشورهای ساحلی دیگر قادر به صید سهم تعیین شده‌ی ملی خود نیز نیستند.
به گفته دکتر بهروز عبدالوند، هماهنگ‌کننده‌ی "مرکز تحقیقات حوزه‌ی خزر در برلین"، کشورهای حاشیه خزر به دو دلیل صید تجاری ماهی‌های خاویاری خزر را ممنوع کرده‌اند. وی می‌‌گوید: «نخست اینکه آلودگی شدید خزر روی اکو‌سیستم و ماهی حساس خاویاری تاثیر می‌گذارد. دوم اینکه، صید ماهیان خاویاری به صورت بی‌رویه و غیرقانونی افزایش یافته است. در سواحل کشورهای حاشیه‌ی خزر می‌توان خاویار و گوشت ماهی خاویاری قاچاق را بدون هیچ مشکلی خرید

این کارشناس همچنین می‌گوید که تاکنون فقط روسیه و ایران برای حفظ ماهی خاویاری بچه‌ماهی به خزر رها کرده‌اند و بقیه کشورها اقدامی در این رابطه انجام نداده‌اند و این مسئله نیز بر میزان رشد ماهی‌های خاویاری خزر تاثیر منفی داشته است.
این کارشناس در ادامه هشدار می‌دهد که خطر آلودگی شدید اکوسیستم خزر کشورهای ساحلی را مجبور می‌کند، هر چه سریع‌تر راه حل مشترکی برای مشکلات آن پیدا کنند. وی تاکید می‌کند که بایست برای کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی خزر مکانیسمی بوجود آید تا میزان حجم آلودگی‌ و سهم کشورها را در نوع آلودگی مشخص کند.
بهروز عبدالوند ضمن اشاره به افزایش تقاضای خاویار و گوشت ماهی‌های خاویاری چنین متذکر می‌شود: «تقاضای زیاد برای خاویار در بازارهای آمریکا و اروپا سبب تقویت قاچاق خاویار در خزر می‌شود. بنابراین تا وقتی ‌که اکوسیستم خزر به حالت طبیعی بازنگشته، بایست واردات هر گونه خاوریار را ممنوع کرد
این کارشناس نتیجه می‌گیرد که برای حفظ ماهی‌های خزر ممنوعیت صید آن‌ها کافی نیست و بایست واردات این نوع از ماهی‌ها از سوی کشورهای اروپائی، آمریکا و دیگر مصرف‌کنندگان خاویار ممنوع شود

دیدگاه خود را بیان کنید