جایگاه ایران در صنعت پرورش آبزیان باید تقویت شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۶ بازدید

رییس پژوهشكده میگوی كشور مستقر در بوشهر گفت: با توجه به ضعف منابع دریایی آبزیان در شرایط كنونی تقویت جایگاه جمهوری اسلامی در صنعت پرورش آبزیان در دنیا ضروری است

آیین جمشید جهارشنبه در همایش ملی آبزیان و غذا دراستان بوشهر افزود: هم اینك جمهوری اسلامی ایران دربخش صنعت پرورش آبزیان جایگاه 22را در جهان دارد كه جایگاه مناسبی نیست و برای رقابت با سایر كشورهای برخوردار در این زمینه این صنعت در كشور باید تقویت شود.

وی اضافه كرد: با توجه به داشتن پنج هزار كیلومتر مرز دریایی در جنوب و دو هزار كیلومتر در شمال و رودخانه های فصلی و منابع آبی زیرزمینی فرصت مناسبی است كه با استفاده از این پتانسیل قوی بتوانیم صنعت پرورش آبزیان را در كشور تقویت كنیم.

آیین جمشید در باره میزان تولید میگوی پرورشی در كشور در سال گذشته گفت: پارسال شش هزار و 350تن میگوی پرورشی در كشور تولید شد این در حالی است كه امسال این میزان تاكنون به شش هزار و 850تن رسیده و برداشت هنوز ادامه دارد.

وی یادآورشد: سهم استان بوشهر از این میزان تولید میگوی پرورشی در سال جاری پنج هزار و 151تن است كه 75درصد تولید كشور را شامل می شود.

رییس پژوهشكده میگوی كشور اظهار داشت: صنعت پرورش میگو در كشورنوپاست و باید زمینه تحقیق بیشتر برای بهبود روند توسعه این صنعت فراهم شود.

آیین جمشید با اشاره به تدوین برنامه راهبردی در تحقیقات شیلات گفت: این پروژه ها در صورتی مفید خواهند بود كه از قفسه كتابخانه ها خارج وعملیاتی شوند.

وی در مورد تدوین بسته حمایتی در بخش میگوی پرورشی افزود: در این بسته حمایتی علاوه بر حل مسایل مالی برنامه راهبردی نیز تدوین شده كه امیدواریم به این برنامه توجه لازم صورت گیرد.

همایش ملی آبزیان و غذا روز چهارشنبه با حضور 450نفر از دانشجویان و استادان دانشگاه های مختلف كشور و مسوولان كشوری و محلی دربوشهر آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد

دیدگاه خود را بیان کنید